Beste burger van de Benelux: LA Streetfood en MECC organiseren competitie

Beste burger van de Benelux: LA Streetfood en MECC organiseren competitie

Wie maakt de beste burger van de Benelux? De finale van een nieuwe competitie, georganiseerd door LA Streetfood en MECC Maastricht, gaat die vraag beantwoorden. Onderscheidend vermogen en creativiteit zijn daarbij belangrijke elementen volgens de organisatie.

De luxe hamburger heeft de laatste jaren een enorme opmars doorgemaakt. Bijna elke cafetaria en horecazaak heeft een eigen variant van de Amerikaanse klassieker op het menu staan. ‘Je ziet zoveel kunstwerken van burgers op de markt en iedereen vindt zijn eigen burger de beste van de stad of de regio. Ik vroeg me persoonlijk af, hoe zouden al die burgers zich tot elkaar verhouden?’, vertelt Bart Mentink van LA Streetfood enthousiast over het ontstaan van de wedstrijd Best Burger Benelux.

De wedstrijd is uitgezet in de Benelux door LA Streetfood en beursorganisator MECC Maastricht. Mentink: ‘Het is heel bijzonder om de verschillen tussen bijvoorbeeld Nederland en België te zien. In Nederland zien we burgers met bladgoud en foie gras of juist heel erg over de top qua inhoud. In België zien we de trends uit de Verenigde Staten terug. Denk hierbij aan burgers met Mac ’n Cheese of pastrami.’ Welke burger uiteindelijk de beste van de Benelux is, wordt bekend tijdens de strijd die wordt bevochten op de BBB Maastricht. Deze horecabeurs vindt plaats van 12 tot en met 14 oktober.

Best Burger: animal of plant based

Deelname aan de wedstrijd kan in twee categorieën: animal based en plant based. ‘De vegan trend wordt nog veel groter dan ‘ie nu al is’, verwacht Mentink. ‘Veel mensen gaan flexibeler om met het eten van vlees. Om verschillende redenen, bijvoorbeeld hun eigen gezondheid, de impact op het klimaat of dierenwelzijn. Uiteindelijk denk ik dat iedere zaak een plantaardige variant op het menu zal hebben.’

Onderscheidend vermogen belangrijker dan ooit

Volgens Mentink staat de horeca een pittig najaar te wachten. ‘Door de coronacrisis en de spanningen over het verloop van het virus zijn mensen wellicht angstig om uit eten te gaan. Nu valt het nog wat mee, men kan op het terras eten. Zodra we weer naar binnen gaan, zal de angst weer toenemen. Bovendien hebben we te maken met de anderhalvemeter-economie, waardoor er simpelweg minder gasten in de zaken passen. Dan wil je als ondernemer jezelf onderscheiden en zorgen dat mensen bewust voor jouw zaak kiezen. Onderscheidend vermogen is daarom belangrijker dan ooit.’

Hoe maak je dan een onderscheidende burger? ‘Naar mijn mening is een onderscheidend product iets waar je de volgende dag op het werk over vertelt, of op een verjaardag. Of misschien juist wel een foto van maakt en deelt op Instagram. Dat kun je bereiken op verschillende manieren. Zo kun je de duurste of grootste burger van het land maken, maar je kunt ook kiezen voor enkel producten uit de eigen streek of door een land als inspiratie te kiezen. Creativiteit is heel belangrijk om het wow-effect te creëren, waarbij ongeveer 50 procent wordt behaald door het bijbehorende verhaal.’ Mentink benadrukt: ‘Maar dat is naar mijn mening, ik zit niet in de jury.’

Jury beoordeelt op smaak, creativiteit en uitstraling

De internationale vakjury gaat de burgers beoordelen op de volgende componenten: het samenspel van smaken; creativiteit in smaak, samenstelling, presentatie en ingrediënten; originaliteit; uitstraling van de burger; het uitserveren en de presentatie.

Deelnemers maken kans op prijzen zoals €750 aan gratis LA Streetfood producten, een verzorgde reis naar het Ballmaloe Estate in Ierland en een pallet met nachos chips. Ook de L.A. Trofee is te winnen: een grote bokaal voor in de zaak om aan gasten te laten zien dat jouw burger de beste is.

Inschrijving voor deelname is geopend

De inschrijving van de wedstrijd is inmiddels geopend en loopt tot 18 september. Aanmelden kan via het inschrijfformulier op de website. Uit alle inzendingen worden tien deelnemers gekozen. Deze voorselectie wordt gemaakt op basis van een vragenlijst en een bezoek door een mystery guest aan jouw zaak. Tijdens de wedstrijddag maken deelnemers binnen 30 minuten drie dezelfde burgers voor een internationale vakjury.