De nieuwe Kwalitaria Ommen is een zaak van 120 vierkante meter met normaliter plek voor 40 gasten. Vanwege de horecasluiting wordt die ruimte nu gebruikt voor wachtende klanten. Ook doet de cafetaria van Brigitte van Dijk aan maaltijdbezorging.
Bloesemboom en zwarte bakwand
Kwalitaria Ommen, ingericht volgens het 4.0-concept van de formule, heeft twee eyecatchers: een bloesemboom midden in de zaak en achter de balie een grote zwarte bakwand van Perfecta. Het pand is ontworpen door architect Gerlof van der Veen en gebouwd door Horsto Bouw uit Ommen.
Sinds 1945
De cafetaria is de afgelopen 75 jaar twee keer verhuisd, maar elke keer nooit verder weg dan een paar meter. De zaak begon in 1945 als Paalmans Big Bar, een verkoopwagen met een vaste standplaats op steenworp afstand van het nieuwbouwpand. Brigitte van Dijk startte in 2004 als medewerker, nam de wagen in 2009 over en moest in 2013 gedwongen verhuizen omdat er op die plek een nieuw winkelpand werd gebouwd. Tot voor kort zat Kwalitaria Ommen in een noodlocatie, op 20 meter van het huidige onderkomen.
Langdurig proces
Waarom het 7 jaar duurde voordat het nieuwe pand werd gebouwd, is de ondernemer niet helemaal duidelijk. ‘Wij wilden al direct naar de definitieve locatie, maar dat kon niet. Het was een oneindige discussie met de gemeente en de plannen werden steeds gewijzigd.’ Toch was ze blij met de noodlocatie. ‘Het was groter, we hadden zitgelegenheid en het pand is van hout, wat een bepaalde sfeer gaf.’ Het nieuwe pand is eigendom van de ondernemer. De noodlocatie wordt gesloopt om plaats te maken voor parkeerplekken.
Op maandag 27 april is Kwalitaria Ommen definitief verhuisd. De echte feestelijke opening volgt later. Wel heeft de cafetaria voor de gelegenheid een special geïntroduceerd: Patatje Opening, met stoofvlees, truffelmayonaise en bosui. Deze is tot 5 mei verkrijgbaar voor €5,75.
Bestellingen via QR-code
Voor afhalen en bezorgen heeft Van Dijk een systeem met QR-code geïntroduceerd. Wie deze scant, komt meteen bij de menukaart en kan bestellen. In de cafetaria rolt er geen bon uit de printer, maar verschijnt de bestelling op digitale werkschermen. ‘Dat werkt veel sneller en gemakkelijker. Ik werk met mensen met een beperking, en voor hen is het lastig om bonnetjes te lezen en bijvoorbeeld het aantal friet te tellen. Dat gebeurt nu automatisch. Dit systeem heb ik opgezet samen met NKC Afrekensystemen.’ De meeste bestellingen komen binnen via Thuisbezorgd en de telefoon.
Schouders eronder
Ondanks dat de cafetaria nog geen gebruik kan maken van het zitgedeelte, is Van Dijk positief over de toekomst. ‘Ik houd dit nog wel even vol. Natuurlijk was het prettiger geweest als ik deze investering niet had gedaan, maar we zetten de schouders eronder.’ Van Dijk werkt samen met haar dochter Marlissa, twee vaste medewerkers en zeven oproepkrachten. Op dit moment zijn ze allemaal aan het werk. Ook is Van Dijk eigenaar van een horecagelegenheid op een camping buiten Ommen.