Kamer wil snel verbod op maaltijdbezorging onder de 16

Kamer wil snel verbod op maaltijdbezorging onder de 16

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het kabinet 'zo snel mogelijk' met een verbod komt op maaltijdbezorging door jongeren onder de zestien jaar. Er is brede steun voor een voorstel van D66 en PvdA om snel tot een verbod te komen.

Dat voorstel volgt op een rapport waarin de Inspectie SZW voor zo’n verbod pleit. Volgens de Inspectie vormen de tijdsdruk, onveilige verkeerssituaties en de verantwoordelijkheid voor geld gevaren voor jongeren onder de zestien die werkzaam zijn in de maaltijdbezorging.

Bovendien houdt meer dan de helft van de bedrijven die door de Inspectie zijn onderzocht zich niet aan de regels: kinderen onder de zestien mogen niet na 19.00 uur werken en enkel licht werk verrichten. Jonge maaltijdbezorgers werken in veel gevallen ook te lang en krijgen te weinig betaald, oordeelde de Inspectie.

‘Kinderen moeten beschermd worden’

‘Het werk is te gevaarlijk’, stelt D66-Kamerlid Steven van Weyenberg. ‘Het is onveilig om deze kinderen onder de zestien, soms ook in het donker, zo snel mogelijk door een drukke stad te laten crossen.’ Deze kinderen moeten snel beschermd worden, volgens de regeringspartij: ‘We moeten niet wachten tot er meer ongelukken gebeuren.’

Verantwoordelijk staatssecretaris Tamara van Ark (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) ontraadde het voorstel van de partijen. Een verbod ziet zij voorlopig niet zitten omdat ze niet wil dat ook veilige bijbaantjes verboden worden.

PvdA’er Gijs van Dijk is blij dat de Kamer Van Ark dwingt om ‘de veiligheid van kinderen voorop te stellen’. Van Dijk: ‘Het perverse verdienmodel van maaltijdbezorgbedrijven om kinderen onder gevaarlijke omstandigheden aan het werk te zetten, moet worden aangepakt.’

‘Jongeren willen gewoon werken’

Martijn Jansen, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers (NLVVM), ziet een verbod op maaltijdbezorgers onder de 16 niet zitten, zo zei hij eerder tegen Snackkoerier. ‘Er wordt nu gefocust op een bepaalde groep. Krantenbezorgers nemen ook deel aan het verkeer, het is toch lastig om daar onderscheid in te maken. En je hebt te maken met jongeren die gewoon willen werken, dat moet je ook beseffen. Ze willen meer uren maken, ze willen sparen of op vakantie. Als dat bij het ene bedrijf niet kan, gaan ze naar een ander bedrijf dat het niet zo nauw neemt met de regels.’

‘Geen stuk- maar uurloon’

De vereniging spreekt de conclusie van de Inspectie tegen. ‘Hoewel de arbeidsinspectie claimt dat werkgevers veel druk uitoefenen op jongeren om maaltijden op tijd te bezorgen, hanteren leden van de NLVVM geen stuk-, maar uurloon. Tijdwinst wordt gemaakt in de keuken en niet op de weg. Ook fietsen jongeren onder de 16 jaar niet met geld op zak.’

Er is volgens de NLVVM onder de aangesloten leden geen sprake van haast in het verkeer of gevaar voor overvallen tijdens het bezorgen van maaltijden. ‘We nemen de veiligheid van onze werknemers erg serieus: ook van onze jongere werknemers. Het zijn juist vaak jongeren die dolgraag willen werken om te sparen voor leuke spullen of een vakantie.’

Keurmerk voor bezorgrestaurants

De NLVVM ziet liever dat de arbeidstijdenwet herzien wordt en is met Veilig Verkeer Nederland en de gemeente Rotterdam over een keurmerk voor bezorgrestaurants. Daarbij gaat het onder meer over veilige vervoersmiddelen, vervoersonderhoud, strakke trainingen en verzekeringen. Ook is de NLVVM bezig met het creëren van een trainingsapp voor maaltijdbezorgers, waar veiligheid binnen het verkeer centraal staat.

Als de hele branche het keurmerk bemachtigt én de digitale trainingen als arbeidsvoorwaarde hanteert, kunnen jongeren (ook onder de 16 jaar) volgens de NLVVM op een veilige manier werken.

1000 vestigingen

De Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers (NLVVM) is een initiatief van Domino’s Pizza, De Beren bezorgrestaurants, Spare Rib Express, Taco Mundo en New York Pizza. Ook Febo, SushiPoint, Johnny’s Burger Company, FFC en Eazie zijn aangesloten. Deze tien ketens vertegenwoordigen meer dan 1000 vestigingen en 10.000 werknemers werkzaam in de maaltijdbezorgbranche.

Bekijk deze collectie

Wetgeving

In deze collectie alles over wetten en regels waar de horeca mee te maken heeft. Van de recente wijzigingen in de pensioenwet tot inzichten in de Bibob-regelgeving. Leer hoe je aan wet- en regelgeving voldoet en hoe je vergunningen aanvraagt.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.