De Haagsche Croquetterij maakt vegetarische bierbitterbal voor brouwerij

De Haagsche Croquetterij maakt vegetarische bierbitterbal voor brouwerij
Tom de Heij, eigenaar van de Haagsche Croquetterij, tijdens een proeverij.

Tom de Heij van de Haagsche Croquetterij gaat bitterballen maken met bier van brouwerij Gebrouwen door Vrouwen. Hij heeft onder meer een bitterbal ontwikkeld die volgens hem de eerste in z'n soort is.

‘Bier en bitterballen zijn natuurlijk een goede combinatie, en er zijn al heel wat bierbitterballen ontwikkeld’, zegt Tom de Heij van de Haagsche Croquetterij. ‘Maar ik heb nog nooit een vegetarische bierbitterbal gezien.’

De vegetarische bitterbal is een rendangbitterbal, gemaakt met onder meer zonnepitten, een vleesvervanger, Indonesische kruiden en gember. Het bier is Gember Goud. ‘Dat is bier waarin de gembersmaak heel goed naar voren komt’, weet De Heij.

Tricky runderstoofbitterbal

Daarnaast maakt hij een traditionele runderstoofbitterbal met Tricky Triple. ‘Dat bier is ‘tricky’ omdat het alcoholgehalte hoog is, maar je drinkt het weg als limonade. Het is een kruidige en een wat zoetere triple, waardoor het goed bier is om runderstoof mee te maken.’

Vegetarisch of runderstoof

De bitterballen worden voor het eerst aan het publiek geserveerd tijdens een bitterballen en bierproeverij op 19 februari in De Bar, het proeflokaal van Gebrouwen door Vrouwen in Amsterdam. ‘Daar bepalen we met welke van de twee we verdergaan. Het wordt spannend om te zien of de vegetarische bitterbal kan winnen van de runderstoof.’

De Haagse Croquetterij

Familieband met de brouwerij

Gebrouwen door Vrouwen wordt gerund door zussen Tessel en Do de Heij. ‘Het zijn achter-achternichtjes van mij. Een aantal jaren geleden kwamen we erachter dat we familie zijn, en dat zij bier brouwen en ik kroketten maak. Dat was het begin van de samenwerking. Ik heb al eerder hun bier verkocht en zij mijn bitterballen. Sinds een jaar hebben ze een proeflokaal in Amsterdam. Ze zijn ook genomineerd voor de Coolest Dutch Brand Awards. Ze zitten echt in de lift.’

De Haagsche Croquetterij groeit

De Haagsche Croquetterij zit zelf ook in de lift. Onlangs tekende De Heij voor een samenwerking met Debuut, een horecabedrijf met ruim vijftig locaties in het land. De rundkroket en -bitterbal is daar eind februari verkrijgbaar. Als de kaart wisselt, eind maart of begin april, zullen er meer snacks volgen.

Het bedrijf begint nu naam voor zichzelf te maken. ‘We stonden laatst in het Algemeen Dagblad en worden gezien door de groothandels. Dus landelijke groei zit eraan te komen.’

De Haagsche Croquetterij is vier jaar geleden opgericht door Tom de Heij en fungeert als groothandel voor de regio Den Haag. Het assortiment bestaat uit verschillende snacks van eigen receptuur. De Heij levert inmiddels aan zo’n 250 restaurants, hotels en detaillisten.

De Haagse Croquetterij