De omzet van McDonald’s kwam in het vierde kwartaal uit op 5,3 miljard dollar, een stijging van 4 procent ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst steeg met 11 procent tot 1,6 miljard euro.
Bezorging en bestelzuilen
Volgens de nieuwe topman van McDonald’s, Chris Kempczinski, is de groei mede te danken aan de strategie die het bedrijf enkele jaren geleden invoerde. Onder die koers zet de fastfoodketen meer in op maaltijdbezorging en op nieuwe technologie, zoals bestelzuilen voor selfservice. Ook is McDonald’s hogere prijzen gaan rekenen voor zijn producten.
De vernieuwing zorgde ervoor dat op de Amerikaanse thuismarkt de opbrengsten van vestigingen die langer dan een jaar open zijn, harder stegen dan analisten hadden verwacht. In het voorgaande kwartaal viel de groei in de Verenigde Staten nog tegen.
Teruglopende bezoekersaantallen
Maar de keten blijft in eigen land worstelen met teruglopende bezoekersaantallen. In 2019 ging het om een daling van 1,9 procent, nadat het bedrijf in 2018 ook al 2,2 procent minder bezoekers noteerde. Volgens analisten heeft dat vooral te maken met de uitbreiding van concurrenten en het feit dat Amerikanen er vaker voor kiezen om thuis te eten. Volgens ceo Chris Kempszinski kan McDonald’s in de VS alleen nog maar groeien als het marktaandeel van concurrenten afsnoept.
De keten verwacht dit jaar wereldwijd 1000 nieuwe zaken te openen, vorig jaar waren dat er 840.