Vanreusel introduceert vegetarische frikandel voor foodservice

Vanreusel introduceert vegetarische frikandel voor foodservice
De Zero-range van Vanreusel

Snackfabrikant Vanreusel brengt een vegetarische frikandel op de markt voor foodservice. De snack is onderdeel van de nieuwe Zero-lijn, die het Belgische bedrijf op de Horecava groots wil introduceren.

De Zero-lijn van Vanreusel bestaat uit een vegetarische frikandel, een vegetarische Belcanto en een vegetarische burger. Alle producten zijn gemaakt op basis van tarwe en soja.

Frikandel grootste uitdaging

‘We hebben er een jaar over gedaan om de snacks te ontwikkelen’, zegt Maurice de Kroon van Vanreusel. Van alle snacks vormde de vegetarische frikandel de grootste uitdaging. ‘Iedereen kent de frikandel, die heeft echt een specifieke geur, smaak en mondgevoel. Het heeft wel even geduurd voordat we daar echt dichtbij kwamen. Naar onze mening is dat gelukt.’ De Zero-versie is op smaak gebracht met dezelfde kruiden als de normale frikandel van Vanreusel.

Vanreusel vegetarische frikandel

8-hoekige hamburger

Ondernemers moeten de Zero-snacks wel kunnen onderscheiden van de normale versies. De Belcanto is daarom iets breder, de hamburger 8-hoekig en de frikandel heeft een subtiel lijntje gekregen die de ondernemer of medewerker zal zien, maar de gast niet zal opvallen, zegt Vanreusel.

Focus op flexitariërs

Zero heeft een eigen verpakkingslijn die de stoere uitstraling van het concept moet ondersteunen. Ook de naam is bewust gekozen, zonder het woord vegetarisch te gebruiken. De fabrikant richt zich met Zero namelijk met name op flexitariërs.

‘Er komen niet zo heel veel echte vegetariërs in de cafetaria’, zegt De Kroon. ‘Maar wel steeds meer mensen die er voor kiezen om niet elke dag vlees te eten. We willen vleesloze snacks neerzetten waar je mee gezien wilt worden, zonder een stoffig imago.’

Vanreusel wil met de nieuwe lijn inspelen op de toenemende aandacht voor vegetarische producten. ‘De tijd lijkt er rijp voor, maar het is spannend. Je weet namelijk niet hoe het wordt opgepakt. Wij steken in ieder geval onze nek uit.’

De vegetarische Zero-lijn van Vanreusel zal verkrijgbaar zijn vanaf midden januari 2020.