Eetwinkel Bebo pakt uit met creatieve frikandellen tijdens de Delweken

Eetwinkel Bebo pakt uit met creatieve frikandellen tijdens de Delweken
De Sushi Del van Eetwinkel Bebo

De Franse Del, de Italiaanse Del, de Oriëntaalse Del en zelfs de ChocoDel; Eetwinkel Bebo roept de Delweken in het leven met maar liefst acht frikandellen met verschillende toppings. De actie komt uit de koker van mede-eigenaar Nicole Oirbans en medewerker Annemie Hermkens.

‘We zijn altijd met nieuwe dingen bezig’, zegt Nicole Oirbans, die Eetwinkel Bebo in Sevenum runt met haar man Dennis. ‘Zo hebben we de afgelopen maand de Italiaanse weken gehad, met pasta en frietjes met Italiaanse toppings. We wilden weer iets nieuws verzinnen, iets wat lekker bekt. Toen kwam Annemie met de Delweken. Daar zijn we vervolgens mee gaan spelen.’ In totaal heeft Eetwinkel Bebo frikandellen met acht verschillende toppings en vullingen op het menu staan tijdens de Delweken in september en oktober.

Spelen met smaken

Peters geniet vooral van het creatieve proces. ‘Het is leuk om te spelen met smaken, om rare combinaties te verzinnen en er dan achter te komen dat het best lekker is. Je kunt zó veel met een frikandel, en mensen houden wel van een beetje gekkigheid.’

Frikandel met chocolade

De meest vreemde van alle frikandellen bij Eetwinkel Bebo is toch wel de ChocoDel. ‘Met warme chocoladesaus en slagroom. Ik weet niet of mensen deze gaan eten, maar ik vond het leuk om ‘m erbij te zetten. Ik moet zeggen, het smaakt niet verkeerd. En wie weet, misschien wordt dat wel de topper.’

De dellen van Bebo

  • Italiaanse Del met carbonarasaus, spekjes en parmezaanse kaas
  • Sushi Del met basmatirijs en wasabimayo
  • Franse Del met Paturain en ijsbergsla
  • Oriëntaalse Del met satésaus, taugé en gebakken uitjes
  • Hollandse Del, met mayo, wortelreepjes en rode uitjes (als een stamppot)
  • Disco Del, met mayo en discodip
  • ChocoDel, met warme chocoladesaus en slagroom
  • Loempidel van Vanreusel
  • Nakse del

Naakte frikandel

De Nakse Del heeft geen vulling. ‘Nakse is dialect, dat betekent naakte’, legt Oirbans uit. ‘Dat is gewoon een frikandel, zonder poespas. Voor mensen die het allemaal te gek vinden.’

De Discodel is geen eigen verzinsel, maar werd in 2016 bedacht door een groep studenten en was te koop bij Cafetaria Keizer Karelplein in Nijmegen. ‘Die mag eigenlijk niet ontbreken, vonden we. Hetzelfde geldt voor de Loempidel.’

Chocodel versus Chocandel

Eetwinkel Bebo is ook niet de eerste met het idee om een frikandel te combineren met chocoladesaus. Hobbykok Bernadette Winters-Houben was in 2018 te zien in het tv-programma De Nieuwe Lekkerbek van Omroep Max. Zij presenteerde de Chocandel, met maar liefst drie chocoladesauzen (wit, melk en puur), mini-marshmallows en vruchtenhagel. Ze was zo enthousiast over haar creatie, dat ze de Chocandel zelfs heeft laten registeren.

Online campagne

Nicole Oirbans van Eetwinkel Bebo voelt zich thuis in de keuken, maar online heeft ze hulp nodig. Daarom werkt ze sinds kort met Bear’s Factory, een lokaal bedrijf dat gespecialiseerd is in reclame en webdesign. ‘Ik wil het namelijk goed aanpakken. Ik heb er niet voor geleerd, en met iemand die er verstand van heeft, komt het veel professioneler over.’

Samen met het bureau heeft Oirbans een campagne ontwikkeld, met foto’s en filmpjes van de frikandellen voor Instagram en Facebook. Iedere week zet Bebo een andere del in het zonnetje.

Frikandellen Eetwinkel Bebo

De Hollandse Del

Voorbereiding voor de Delweken

De ondernemers hebben ervoor gezorgd dat iedereen bij Eetwinkel Bebo klaar is voor de Delweken. ‘Veel voorbereiding, zorgen dat de mise en place klaar is en binnen handbereik staat. Het zijn ingrediënten die we al voor andere dingen gebruiken, dat scheelt. In de keuken ligt een map met foto’s en een beschrijving van iedere frikandel. Vaak kennen ze het na een week wel uit hun hoofd. Ook op de tafels en bij de kassa staan flyers. Mensen moeten het zien, dan worden ze geprikkeld.’

Frikandellen Eetwinkel Bebo

Over Eetwinkel Bebo

De zaak van Nicole en Dennis Oibans bestaat al bijna 30 jaar. Dennis nam de cafetaria in 2007 over, Nicole kwam er in 2009 bij. In 2015 sloten ze zich aan bij Eetwinkel en kreeg de bekende Limburgse cafetaria een metamorfose.