McDonald’s, Kentucky Fried Chicken en Starbucks zijn zich aan het oriënteren op de markt van intelligente camera’s, meldt de Financial Times. Dergelijke camera’s zijn uitgerust met nummerplaatherkenning. Daardoor kan een fastfoodketen een gepersonaliseerd menu aanbieden in de drive-thru, gebaseerd op eerdere bestellingen.
Sneller en meer bijverkoop
Het doel is om mensen nog sneller te helpen en meer auto’s per dag te verwerken. En door items aan te bieden die mensen eerder hebben besteld, is de kans op bijverkoop groter. Zo’n slimme camera kan bezoekers ook linken met hun creditcard, waardoor ze kunnen betalen zonder hun portemonnee te trekken.
In deze systemen kan het menu dat mensen te zien krijgen ook afhangen van het weer, tijdstip, voorraad en de druk op de keuken op dat moment.
Gezichtsherkenning
Starbucks is vorig jaar in Zuid-Korea begonnen met het testen van dergelijke technologie, waarbij mensen hun auto vooraf registreren, zo schrijft de krant. McDonald’s in de Verenigde Staten heeft een bedrijf gekocht dat is gespecialiseerd in deze technologie, en zegt dat het zeker mogelijk is dat de keten dit in de toekomst gaat implementeren.
KFC in de VS werkt samen met een Chinees bedrijf om gezichtsherkenning te onderzoeken, om zo bestellingen te voorspellen aan de hand van leeftijd en stemming van de persoon.