Freddy Vogel heeft een zogenaamde kipper gekocht, een Citroën Jumpy, en die omgebouwd tot snackwagen. ‘Deze heeft dienstgedaan bij defensie op het defensieterrein’, zegt Vogel. ‘De gemeente heeft ze ook, dat zijn van die wagentjes waar ze vuilniszakken mee ophalen.’
Bewust gekozen
De snackwagen van Vogel is een opmerkelijke verschijning in de mobiele frituurwereld. ‘Snackwagens zijn meestal aanhangers. Ik heb bewust voor deze wagen gekozen omdat ik dan veel mobieler ben. Ik kan ‘m gewoon voor de deur neerzetten.’
Conciërge op school
Vogel werkt doordeweeks als conciërge op een middelbare school in Raalte. Vroeger had hij een vakantiebaantje in een snackbar, en hij wilde altijd zelf een snackbar openen. ‘Maar toen kreeg ik de baan op school, en die vind ik zo leuk dat ik die niet wil opgeven voor een snackbar. Daarom is deze wagen perfect.’ Vogel gaat vrijdag, zaterdag en zondag op pad met de wagen. ‘Ik krijg sowieso geen aanvragen voor doordeweekse evenementen.’
Het grootste deel van de boekingen zijn kleinere groepen, tussen de 30 en 60 man. ‘Verjaardagen, familiedagen, verenigingen en nu rond deze tijd examenfeestjes.’ Vogel heeft gemiddeld drie boekingen per weekend.
Investering
Om De Snackhut op te starten, investeerde Vogel ongeveer 25 duizend euro. ‘Het meeste geld zit in de auto en de apparatuur; frituur, vriezer, koeling, bakplaat, afzuigkap, bain marie. Ik heb drie 13 liter-pannen voor friet en snacks. De bakplaat wil ik eigenlijk vervangen, want ik verkoop vrij weinig hamburgers. Ik ben op zoek naar een automatiek, maar die zijn vrij kostbaar en vaak te groot. Het is lastig, maar ik blijf zoeken.’
Opstarten onderschat
De parttime frietbakker heeft de opstartfase wel enigszins onderschat. ‘Waar je allemaal aan moet denken, dat is behoorlijk veel. Zoals administratie, en wat doe je als je een annulering krijgt? Nu heb ik veel teksten gestandaardiseerd, dat scheelt een hoop tijd.’
Impact van social media
Ook de impact van social media was een verrassing voor Vogel. ‘Dat verspreidt zich als een olievlek. Ik kreeg ineens aanvragen uit Zwijndrecht en Friesland. Maar zo ver ga ik niet. Ik blijf in een straal van ongeveer 30 kilometer rondom Markelo.’
Hoe succesvol het ook wordt, een full time job zal het nooit worden volgens Vogel. ‘Mijn werk op school geef ik niet op, dat vind ik gewoon te leuk om te doen. Het voordeel is dat ik veel vakanties heb, en dat zijn ook de drukke periodes voor de snackwagen.’
Sterk merk bouwen
Vogel is wel bezig om van De Snackhut een echt merk te maken. Daarbij is kwaliteit heel belangrijk. ‘Ik verkoop A-producten. Oerfriet van Aviko, sauzen van Oliehoorn, de bamischijf van Elite. Ik hoor ook terug van mensen dat ze het lekker vinden.’
Herkenbaarheid
Ook de marketing van De Snackhut straalt kwaliteit uit. ‘Een vriendin van mijn vrouw is grafisch ontwerper, zij heeft geholpen met de site. Ik heb een logo laten maken dat ik overal terug laat komen; op de site, de wagen, visitekaartjes. Ik heb poloshirts en schorten laten maken, alles in dezelfde stijl. Kwaliteit en herkenbaarheid vind ik heel belangrijk’
Plezier uitstralen
Vogel geniet van zijn nieuwe onderneming. ‘Alles buiten het frituren doe ik samen met mijn vrouw Laura. Zij doet onder meer de teksten voor de website. Het is hartstikke leuk om samen een sterk merk te bouwen en plezier uit te stralen. Mensen zien de wagen rijden en weten gewoon: Hé, dat is Freddy van De Snackhut.’