De Carrousel bestaat 20 jaar: 'Goed product, normale prijzen, dan red je het wel'

De Carrousel bestaat 20 jaar: 'Goed product, normale prijzen, dan red je het wel'
Zoon Ziggy en vader John Duijns. Foto: Hans van Vugt

Meegaan met ontwikkelingen, vasthouden aan kwaliteit en luisteren naar gasten; zo heeft cafetaria De Carrousel in de afgelopen twintig jaar een goede naam opgebouwd in Oss. Het familiebedrijf heeft zelfs een eigen bestelzuil ontwikkeld die onlangs in gebruik is genomen.

Cafetaria de Carrousel in Oss bestaat in maart twintig jaar. John (58) en Nummy Duijns (65) namen op 1 maart 1999 zonder enige ervaring cafetaria ’t Pasje in Oss over. Daarvoor was het echtpaar onder meer eigenaar van een kermis. Het personeel van de vorige eigenaren bleef en leerde ze de kneepjes van het vak. Dat was niet makkelijk. Om de namen van snacks te onthouden, werden er stickertjes op de laden en kasten geplakt.

Ambachtelijke snacks

De Carrousel heeft 65 zitplaatsen en in de zomer een terras. De familie heeft acht medewerkers in dienst. De cafetaria heeft een aantal ambachtelijke snacks: een bamischijf, een vegetarische bamischijf en verschillende kroketten. Om dit rendabel te houden, worden deze niet in de eigen keuken gemaakt, maar afgenomen van Kwalitaria Tra in Goirle.

Nieuwe bakwand

De Carrousel wil ook vooruitstrevend zijn. De HR-bakwand van Hegro is twee maanden oud en is uitgerust met een automatisch filter- en afvoersysteem. De schermen boven de bakwand zijn van De Digitale. In de zaak staat sinds twee weken een bestelzuil die door John Duijns in eigen beheer is ontwikkeld, in samenwerking met Fyn Software in Oss.

Wensen voor bestelzuil

‘Ik had bepaalde specifieke wensen voor een bestelzuil die ik bij andere zuilen toen niet mogelijk bleken’, zegt John Duijns. ‘Zo wil ik dat alles met elkaar verbonden is. Als ik de prijs in de kassa verander, dan verandert dat ook op de site, op de schermen en in de zuil. En als er een bestelling binnenkomt voor morgen 12.00 uur, dan wil ik dat de bon er pas om 11.45 uitkomt, en niet vandaag al.’

Ingrediëntenlijsten

Duijns is vier jaar bezig geweest met de bestelzuil. ‘Het heeft iets langer geduurd, maar het was nogal veel werk.’ Duijn is nu bezig met ingrediëntenlijsten waardoor gasten op de zuil bijvoorbeeld kunnen aangeven geen zout op de friet of tomaat op de hamburger te willen. ‘Dat zit er al in, maar werkt niet goed genoeg naar mijn zin.’

De Carrousel

Foto: Hans van Vugt

Allergeenvrije snacks

De Carrousel heeft op verzoek van gasten ook een allergeenvrije kroket en -frikandel snacks in het assortiment opgenomen, van VA Foods. Die worden in de airfryer gebakken. ‘We hebben een sinds drie maanden een airfryer in de keuken die als beste uit consumententesten is gekomen, van Philips. Een duurder model. We zijn ook bezig met allergeenvrije kipnuggets.’

Deze stap heeft een positief effect op de relatie met gasten, zegt Ziggy Duijns. ‘Luisteren naar je klanten en ze betrekken bij nieuwe ontwikkelingen geeft een enorme band, waardoor een klant zich verbonden voelt met jouw bedrijf en niet snel ergens anders heen zal gaan.’

Goed eten voor een normale prijs

Het jubileum wordt niet uitbundig gevierd, dat zit niet in de aard van het beestje bij de familie Duijns. ‘We hebben ook nooit aanbiedingen’, zegt John Duijns, ‘Ja, een woensdagaanbieding van de vorige eigenaren, die hebben we uit respect erin gehouden. Mensen zijn hier niet gebrand op aanbiedingen. Ze willen goed eten voor een normale prijs. Als je een goed product verkoopt tegen een normale prijs, dan red je het wel. Daar ben ik van overtuigd.’

Ziggy aan het roer

Sinds drie jaar is zoon Ziggy (34), die sinds zijn veertiende werkzaam is in de zaak, volwaardig mede-eigenaar van de Carrousel. Zijn ouders gaan nog een paar jaar door, maar hij zal meer en meer het roer overnemen. Vader en zoon zijn daarnaast respectievelijk secretaris en voorzitter van de afdeling Oss van Koninklijke Horeca Nederland.