Eén van de speerpunten van Kwalitaria was tot nu toe het ontwikkelen van een gezonder aanbod. Dat proces verliep niet altijd zoals het hoorde, vertelt Stroes: ‘Drie jaar geleden introduceerden we de verantwoorde kroket, met minder vet en zout. Dat deden we zonder de consument er goed bij te betrekken. Die bleek die kroket niet lekker te vinden.’
Kwalitaria terug op aarde
Volgens Stroes moet Kwalitaria zich meer richten op wat de bestaande gasten willen en minder proberen om nieuwe doelgroepen binnen te halen. ‘Wat dat betreft zijn we wel een beetje terug op aarde. Snacken blijft snacken. Daarin zijn we meer naar de consument en de ondernemer gaan luisteren. Wij kunnen ons assortiment niet gezonder maken. Dan zouden we alleen salades moeten verkopen. En friet dat goed gebakken is, daar is niets mis mee. Maar het imago houden we altijd. We hebben geprobeerd om daartegen te knokken, maar die strijd hebben we opgegeven. We kunnen wel zo verantwoord mogelijk zijn.’
Op de rem
Algemeen directeur Antonio Stroes trapte afgelopen zomer na een turbulente periode op de rem met Kwalitaria en formulehuis FFC. Hij wilde af van geforceerde groei. Dat paste niet in de ambities van commercieel directeur Bas Holshuijsen, die daarop bij FFC vertrok. Stroes: ‘We hebben elkaar een hand gegeven en zijn respectvol uit elkaar gegaan.’

Foto: Herbert Wiggerman
”
Wij kunnen ons assortiment niet gezonder maken. Dan zouden we alleen salades moeten verkopen. En friet dat goed gebakken is, daar is niets mis mee.
Natuurlijke groei
De groeiambities van de formule zijn afgezwakt. ‘We hebben ooit geroepen dat we 25 vestigingen per jaar zouden openen. Dat gaan we echt niet meer doen’, aldus Stroes. ‘Op ons hoogtepunt hebben we er 17 in een jaar geopend. Dat is meer dan topsport. Als je niet uitkijkt, kun je niet de kwaliteit bieden die je wilt. Op basis van natuurlijke groei denken we dat tien Kwalitaria’s en vijf Délifrance-vestigingen per jaar te doen is.’
Rust en stabiliteit
Eén van de doelen van Stroes is zorgen voor rust en stabiliteit in de organisatie. Er moet geluisterd worden naar de ondernemers, zegt de algemeen directeur. ‘Ons streven voor het aankomende jaar is ondernemerstevredenheid. Wij moeten doen wat de ondernemers willen. Aan de andere kant willen we up-to-date zijn en voorop lopen met innovaties. Dat botst af en toe.’
Lees het hele interview met Antonio Stroes in de eerstvolgende editie van Snackkoerier, die 21 december verschijnt.