De eerste McCafé in Nederland ons land opende ruim twee jaar geleden in Hoorn. Inmiddels is in 75 McDonald’s-restaurants een McCafé ingericht. In het eerste kwartaal van 2019 moeten dit er meer dan honderd zijn.
Beleving creëren
‘Als McDonald’s zetten we de laatste jaren steeds meer in op het bereiden van kwalitatief hoogwaardige en verse producten en het creëren van beleving’, vertelt Ivo de Groot, operations development coördinator bij McDonald’s. ‘McCafé past binnen deze strategie: gasten kunnen hier terecht voor verschillende koffievarianten, die vers worden bereid en écht lekker zijn. Daarnaast sluit dit serviceconcept aan bij de trend dat consumenten steeds meer koffie buiten de deur drinken en geld over hebben voor een goede kop koffie.’
Patisserie
McCafé biedt gasten veertien verschillende koffievariaties, allemaal gemaakt van 100 procent Arabica-bonen uit Brazilië en Midden-Amerikaanse landen. ‘Deze koffie is niet te zuur of te bitter en past bij de verschillende dranken die wij serveren’, zegt De Groot. Daarnaast biedt McCafé een uitgebreid patisserie-assortiment: macarons, donuts, muffins, appelpunten, cheesecake en vers afgebakken cookies en croissants.
Stijgende lijn
De uitrol van het McCafé-concept is een goede zet gebleken: de koffie-omzet van McDonald’s laat een stijgende lijn zien en neemt inmiddels een belangrijke plek in binnen de totaalomzet van de diverse restaurants. Daarnaast heeft de focus op verse koffie volgens De Groot een positief effect op de sfeer en beleving in het restaurant.
Barista-training
Aanvankelijk werkten de McCafé-medewerkers elkaar in. Deze aanpak bleek echter niet voldoende om het kwaliteitsniveau te kunnen waarborgen. Daarom ging McCafé in zee met koffiespecialist Joost Leopold van De Koffieschool. Hij ontwikkelde een speciale ‘McDonald’s baristatraining’ voor de crew van McCafé. Inmiddels hebben zo’n 280 McCafé-medewerkers de eendaagse training gevolgd.
Lees binnenkort in Snackkoerier alles over de koffie van McCafé en de training van Joos Leopold.