Health Food Wall in de Kinkerstraat wordt een lunchroom waar gezondheid, snelheid en gemak voor een betaalbare prijs centraal staan. Het assortiment bestaat uit vegetarische en veganistische gerechten, zoveel mogelijk gemaakt met biologische producten. De winkel van Anouk Snelders, die Voeding en Diëtetiek studeerde, is vooral gericht op take-away, hoewel er ook plek is om maaltijden ter plekke te consumeren.
Veertig gekoelde vakken
De verwachting is dat mensen vooral op de gezonde trekmuur afkomen, die prominent aanwezig is en tussen de dertig en veertig gekoelde vakken zal bevatten. In totaal is er keuze uit twee salades en vier maaltijden, zoals een bietenburger, curry met sweet potato en een noedelsalade met tempeh. De gerechten kosten tussen de 7 en 9 euro, inclusief bestek en een tasje van bio-afbreekbaar materiaal. Volgens Snelders zijn gerechten overig thuis prima op te warmen. In de lunchroom zijn verder gezonden taarten, muffins, smoothies en dranken te krijgen.
Digitale FIFO
De maaltijden en salades worden dagelijks vers gemaakt. Alles wordt in de gaten gehouden door een digitaal programma waarmee Snelders via een tablet onder meer kan zien hoe lang maaltijden in de muur staan, hoeveel er worden besteld en welke. De ingrediënten worden zoveel mogelijk in hoopjes apart gehouden in de verpakking om ze langer vers te houden. Alles wordt gemaakt in een open keuken, zonder kunstmatige toevoegingen.
Eetcultuur
Anouk Snelders kwam op het idee van een gezonde muur tijdens haar studie in de Verenigde Staten. ‘Je leert daar de eetcultuur kennen, fast en easy. Ik vroeg me af waarom een concept als Febo überhaupt niet bestaat in Amerika. Snel en makkelijk.’
Gat in de markt
Terug in Nederland focuste ze zich op gezonde voeding, onder meer met een studie Voeding en Diëtetiek. Ook werkte ze als chef in verschillende vegetarische restaurants. ‘Ik zag een gat in de markt voor een gezonde snackmuur. Mensen willen wel gezond eten, maar vinden het vaak een gedoe om dat zelf te koken, of om naar een restaurant te gaan. Bij de supermarkt zijn gezonde maaltijden in opkomst, maar een gezonde snackmuur is er nog niet.’
Naar Amerika
Hoewel Health Food Wall nog niet open is, ziet Snelders al mogelijkheden voor uitbreiding. ‘Het idee is om te franchisen, daar is het concept echt op gebouwd. De winkel in de Kinkerstraat wordt de flagship store. Daarna kunnen we uitbreiden naar bedrijven in Amsterdam, of naar Schiphol. En met de juiste investeerder naar Amerika.’