In het pand van de nieuwe Restaria runden Jan en Ingrid Slegers tot twee maanden geleden Eetwinkel Kim. Ondernemer Luc Vriens heeft er in no time Restaria de Luc van gemaakt.
De overgang verliep heel snel, vertelt de Vriens. ‘Na een tip van een makelaar ben ik er op een zaterdagochtend binnen gelopen en heb de eigenaar aan zijn jas getrokken. We moesten wel snel schakelen, want hij was nagenoeg rond met andere kandidaten.’ En dat deden ze. Op zondag bereikten ze een akkoord en dinsdag zette Vriens zijn handtekening.
Snel geregeld
‘Dat was acht weken geleden’, vertelt Vriens. ‘Daarna meteen meubilair besteld, de verbouwing gepland, met Restaria om tafel gezeten, de financiering geregeld en op de gok bestellingen geplaatst. Dat heeft goed uitgepakt.’ Twee weken geleden kreeg hij de sleutel en vandaag, 5 juli, opent hij de deuren. Restaria de Luc heeft binnen tachtig zitplaatsen. Op het voorste terras is plek voor 45 gasten, plus nog eens 35 in de tuin achter.
Keuze voor Restaria
De keuze voor Restaria lag voor de hand. Vriens was namelijk al jaren afnemer bij Bidfood. ‘Ik ben in principe geen voorstander van een formule. Zelfstandige ondernemer zijn natuurlijk gigantisch eigenwijs. Het was zelfstandig of Restaria. Het grote voordeel voor mij is dat ik eigen ondernemer blijf en zelf de dingen mag bepalen. Zij geven advies en alles gaat in overleg. Er is een afnameverlichting van 80 procent, maar voorheen kocht ik 100 procent in bij Bidfood, dus voor mij is dat geen punt. En er is een maandelijkse contributie.’
Formulecontributie
Restaria-ondernemers betalen maandelijks een bijdrage van 275 euro, vertelt formulemanager Hans van Ballegooijen. ‘Daarvoor krijgen de social media ondersteuning, wordt de website gehost en bijgehouden. Ook de aanpassing van het drukwerk zit daarbij en de licentiekosten van de narrowcasting van De Digitale. Er zit een collectief lidmaatschap van ProFri bij en een jaarlijkse hygiënekeuring door de Houwers Groep.’ Restaria heeft met Luc Vriens erbij twaalf aangesloten ondernemers.
Gedeelde visie
Volgens Vriens deelt de formule ook zijn visie. ‘Restaria is de enige formule die bijna 100 procent identiek is aan mijn eigen plan. Er zitten veel doordachte elementen in die staan als een huis. De moderne uitstraling is nummer 1, met een houtlook, beton en krijt. En de concepten, zoals hamburgers, broodjes en ijs, maken het onverzichtlijk. De formule draait nu anderhalf jaar, en ik vind het superknap wat ze hebben neergezet. En ze blijven vooruitgang maken.’
Meteen een uitdaging
Vriens en zijn team van vijftien medewerkers moeten meteen aan de bak. Nadat het drukke zomerseizoen is begonnen, is er ook nog eens kermis in het dorp. ‘Dat wordt een uitdaging, maar het brengt ook geld in het laatje. Dat is nodig, want ik heb in de opstartfase veel kosten gemaakt. Er zal in korte tijd het een en ander terugbetaald moeten worden.’ Vriens wil zich na verloop van tijd ook richten op maaltijdbezorging voor bedrijven.
Veel ervaring
Luc Vriens heeft jarenlange ervaring in de cafetariabranche. Van zijn elfde tot achttiende jaar werkte hij bij cafetaria Smuller in Bakel. Later runde hij 4,5 jaar cafetaria Luc in Liessel. Ook heeft Vriens een eigen cateringbedrijf gehad.