Kwalitaria blij met zilver in formuleonderzoek

Kwalitaria blij met zilver in formuleonderzoek

Kwalitaria reageert optimistisch op het mislopen van de jaarlijkse GfK Formule Award. De cafetariaformule was genomineerd met Family en Julia's.

Binnen het segment Fastservice behaalde Kwalitaria de tweede positie, gevolgd door Family. De formule van FFC won de award al drie keer: in 2013, 2015 en 2016.

Eten is een echte beleving

Kwalitaria zegt niet ontevreden te zijn met de tweede plek. De formule ziet de nominatie als een groot compliment van de gasten. Volgens marketing manager Martijn Boone is de nieuwe huisstijl de sleutel voor het behalen van de tweede plaats. ‘Als formule moet je continu bezig zijn met de behoeften van de consument en je onderscheiden in de markt. Eten bij Kwalitaria is in de nieuwe stijl een echte beleving geworden. In combinatie met onze prijs-kwaliteitsverhouding maken we de cirkel rond.’

Het doel is volgens Boone om alle locaties om te bouwen naar de nieuwe huisstijl.

Alle winnaars

Uit het GfK Formulerapport 2018 blijkt dat consumenten in het out of home-segment de meeste waardering hebben voor de Julia’s, Bagels & Beans, Spar en Hutten. Deze formules werden elk in hun eigen segment het beste beoordeeld door hun eigen gasten. In de categorie Coffee & lunch heeft Bagels & Beans gewonnen. Spar ging er met de hoofdprijs vandoor in ‘On the Move’. Hutten Catering won in de categorie At Work en Julia’s in de categorie Fastservice. In totaal zijn 67 formules gewaardeerd op de zogenaamde 7 G’s: gemak, gastvrij, goedkoop, genieten, gezond, goed geweten en goed verhaal.

Julia’s wordt door haar gasten met een 6,9 binnen het segment Fastservice het beste gewaardeerd. Vooral op de aspecten gezond en genieten waardeert de gast Julia’s erg hoog.

Julia's

Julia’s krijgt een 6,9 van de gasten. Foto: Tycho Müller | Tycho’s Eye Photography

Revolutie in maaltijdbezorging

‘Het segment fastservice blijft maar groeien en biedt hierdoor ruimte voor steeds meer locaties van bestaande en nieuwe formules’. zegt Bas van Eekelen, manager Foodretail & Foodservice van onderzoeks- en analysebureau GfK. ‘Het zal niemand ontgaan zijn dat maaltijdbezorging een revolutie teweeg heeft gebracht maar ook nieuwkomers zoals Sla en Eazie zijn sterke voorbeelden van de ongekende dynamiek binnen dit segment. Het is in ieder geval duidelijk dat een actuele positionering op zowel gezond genieten als gemak inspeelt.’

Bagels & Beans wist met een 7,4 wederom de hoogste waardering binnen het segment Coffee & Lunch te behalen. De op één na hoogste waardering is voor Vlaamsch Broodhuys, die in dit segment wordt gevolgd door Hema.

Inzicht in waardering

Het GfK Formule Rapport – Out of Home is een onderzoek naar gastwaardering van foodserviceformules, onderverdeeld in segmenten Fastservice, Coffee & Lunch, On the Move en At Work. Samen met het speciale online analyseportal per formule geeft het onderzoek inzicht in de waardering score op 31 aspecten. Ook de ontwikkeling van omvang, profiel, loyaliteit en conversie van de gaststroom wordt uitvoerig in beeld gebracht.

Dit consumentenonderzoek is in mei 2018 uitgevoerd en betrof 10.426 bezoeken aan de in totaal 67 onderzochte foodserviceformules.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.