ProFri roept op tot ondersteuning Week van de Friet

ProFri roept op tot ondersteuning Week van de Friet
Een jonge frietliefhebber bij Friethoes in Haarlem. Foto: Dutch Photo Agengy / Sebastiaan Rozendaal

De vijfde editie van de Nationale Week van de Friet vindt plaats na de zomer. Organisator ProFri roept iedereen in de frituurbranche op om het evenement te ondersteunen.

De Week van de Friet begint op zaterdag 29 september en eindigt op zondag 7 oktober. De naar eigen zeggen grootste frietviering van het land wordt voor de vijfde keer op rij georganiseerd. De week is een initiatief van vakvereniging ProFri. Het Nederlands Frituurcentrum ondersteunt de campagne met feestelijk promotiemateriaal voor deelnemende frituurbedrijven.

Verbeteren van het imago

Vakvereniging ProFri en het Nederlands Frituurcentrum roepen iedereen op om deelnemer te worden. Hoewel de Nationale Week van de Friet door ProFri wordt georganiseerd, zijn ook niet-leden welkom. Deze jaarlijkse campagneweek is een samenwerking van deelnemers, partners, sponsors en supporters, met als doel het verbeteren van het imago van friet en snacks. ProFri wil zo bijdragen aan een verbetering van de bedrijfsresultaten van professionele frituurbedrijven voor de langere termijn. Inschrijven kan via Weekvandefriet.nl.

Vertekend beeld

Volgens ProFri-directeur Frans van Rooij lijkt het goed te gaan met de frituurbranche, maar geven de cijfers een verkeerde indruk. ‘Er zijn heel veel ondernemers die het goed doen en dit jaar ook weer plussen. Maar er zijn ook veel bedrijven waar we ons zorgen over moeten maken.’ Volgens Van Rooij wordt de groep die naar de cafetaria komt niet groter, maar komen de mensen die de weg naar de cafetaria al wisten te vinden vaker over de vloer. ‘Dan krijg je een vertekend beeld.’

Volgens Van Rooij moet er gewerkt worden om het imago van het frietje te verbeteren. ‘De consument mag om allerlei redenen wegblijven uit de cafetaria. Omdat er meer keuze is, omdat de supermarkt ruimere openingstijden hanteert, maar niet omdat ze denken dat het frietje ongezond is. We moeten er gezamenlijk alles aan doen om ervoor te zorgen dat de verhalen over vet en ongezond niet de boventoon voeren.’

Week van de Friet 2018

Kosten en sponsoring

Deelname aan de Week van de Friet is niet helemaal kosteloos. Frituurondernemers betalen een bijdrage van 75 euro om de organisatiekosten te dekken. Voor ProFri-leden is de bijdrage 50 euro omdat een deel van de kosten wordt betaald uit de verenigingskas.

Ook fabrikanten, grossiers en dienstverleners kunnen op verschillende manieren een bijdrage leveren aan dit initiatief en kunnen zich hierover laten informeren door het secretariaat van de vereniging of het Nederlands Frituurcentrum, waar de organisatie en de uitvoering is ondergebracht.

Campagnemateriaal

Iedereen die zich aanmeldt, ontvangt deelnamestickers, posters en verdere informatie. En via Weekvandefriet.nl kunnen deelnemers gratis gebruikmaken van alle digitale bestanden, vinden ze er tips en ideeën hoe ze invulling kunnen geven aan de campagneweek. Ook is er weer een handige perskit beschikbaar om de plaatselijk media te informeren. Deelnemers die uitbundig invulling willen geven aan de Week van de Friet kunnen via de webshop aanvullend promotiemateriaal bestellen, zoals informatiefolders, tafelzuiltjes, puntzakken, beachvlaggen, gewone vlaggen, vlaggenlijnen en buttons.

War Child

Ook dit jaar heeft de organisatie weer kleurplaten opgenomen in de webshop, voor ondernemers die deelnemen aan de FrietKleurplaat-actie, of informatieflyers voor de FrietReview-actie. Ook het actiepakket voor War Child is weer beschikbaar. Dit goede doel is op verzoek van een aantal deelnemers door de organisatie gekoppeld aan De Nationale Week van de Friet. Meer hierover op Frietjevrede.nl.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.