Op de Nederlandse markt klommen de bestellingen met 23 procent, van ruim 6200 bestellingen in het eerste kwart van 2017 naar ruim 7600 in het eerste kwart van 2018. In Duitsland klommen de bestellingen met 23 procent en in andere markten zoals België, Oostenrijk, Frankrijk en Roemenië was sprake van een toename van de bestellingen met 40 procent.
In totaal heeft het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, Takeaway.com, in het eerste kwartaal van 2018 fors meer bestellingen verwerkt dan een jaar eerder. Het aantal orders ging met 31 procent omhoog tot 20,6 miljoen.
Reactie op kritiek
Jitse Groen, directeur van Takeaway, reageerde in het NOS Radio 1 Journaal nogmaals op de kritiek die restauranthouders hebben op de stijgende commissie. ‘Wij gaan elke twee jaar omhoog met onze commissie, en dat heeft ermee te maken dat het heel erg duur is om een groot platform te runnen. Mensen denken soms dat wij een website runnen, dat doen we niet. Wij hebben in heel Europa 11,5 miljoen consumenten als klant en die consumenten bestellen heel vaak bij restaurants. Voor een gemiddeld bezorgrestaurant in Nederland leidt dat tot extra omzet van 80.000 euro per jaar.’
Volgens Groen is er geen sprake van onrust. ‘Het gaat heel erg goed met het bedrijf. Die rekening gaat vooral omhoog omdat we elk jaar meer bestellingen doorsturen aan restaurants.’
Klanten bedonderen
Over restaurants die naast Thuisbezorgd.nl een eigen bestelsite starten, is Groen duidelijk. ‘Op zich prima, zolang ze maar niet de klanten bedonderen.’ Groen reageerde daarmee op een restaurant in Tilburg, dat vertelde de kosten voor Thuisbezorgd.nl door te berekenen aan de klant. ‘Wij hebben een heel simpel regeltje: als een pizza 7 euro kost, kost die 7 euro en niet aan de deur ineens 9 euro als je ‘m via Thuisbezorgd bestelt.’
Het journaal meldde dat Thuisbezorgd.nl restaurants gaat aanpakken die kosten doorrekenen aan klanten. Volgens woordvoerder Kristina Nilsson van Takeaway.com is dat altijd al het geval geweest en wordt er nu niet extra gecontroleerd.
Takeaway.com
Het in 2000 opgerichte Takeaway is nu een van de leidende maaltijdbezorgers op het Europese vasteland. Vorig jaar verwerkte het bedrijf ruim 68 miljoen bestellingen voor 11,5 miljoen klanten.
Topman Jitse Groen werd begin 2017 verkozen tot rijkste jongste miljonair van Nederland Hij bracht Thuisbezorgd in 2016 naar de beurs en dat zorgde voor een vermogensstijging van ruim 700 procent. Groen is goed voor 460 miljoen euro.