Nieuwe campagne moet 'negatieve verhalen' over brood tegengaan

Nieuwe campagne moet 'negatieve verhalen' over brood tegengaan

De broodconsumptie in Nederland en België op peil houden; dat is het doel van de 3-jarige campagne 'Brood. Goed Verhaal', die van start gaat met een tv-commercial.

De campagne is een poging om de ‘negatieve en tegenstrijdige verhalen’ tegen te gaan, zegt het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). ‘De campagne, mede gefinancierd met steun van de Europese Unie, vertelt een eerlijk verhaal over brood via een mix aan media-inspanningen en activiteiten in het land’, zegt woordvoerder David de Bruijn.

Rijkdom

Vooral de rijkdom van brood krijgt aandacht in de campagne. De Bruijn: ‘Niet gek als je de broodconsumptie in ons land bekijkt. Al eeuwenlang heeft brood een prominente plek in de Westerse eetcultuur. Dagelijks eten we gemiddeld vier boterhammen per persoon. Brood verdient die extra aandacht.’

Bekende Nederlanders

Een ander onderdeel van de campagne zijn odes van een aantal Nederlanders. In een serie online video’s vertellen Nico Dijkshoorn, Sef, Bart Chabot en Jack Poels op eigen wijze wat brood voor hen betekent. Daarnaast vinden dit jaar op driehonderd plekken in Nederland proeverijen plaats waar consumenten de smaken en het verhaal kunnen beleven.

De odes en de locaties van de proeverijen zijn te vinden op de website van de campagne.

broode

Meest gegeten

Op dit moment Nederlanders gemiddeld vier sneetjes per dag, zowel thuis als buitenshuis. Twee jaar geleden was de gewone bruine boterham nog het populairst. Nu is dat de volkorenboterham, met 38 procent. Dat heeft vooral te maken met het sterkere gezondheidsbewustzijn in Nederland.

Nederland en België

De campagne is een initiatief van de Nederlandse en Belgische bakkerijsector. Het Nederlands Bakkerij Centrum en Instituut Brood & Gezondheid (IB&G) hebben namens alle partijen het campagneplan ingediend bij de Europese Unie. Beide partijen zullen de komende drie jaar het project begeleiden.

Bron; Bakkerswereld