Supermarktondernemers openen grootste Kwalitaria ooit

Supermarktondernemers openen grootste Kwalitaria ooit

De nieuwste Kwalitaria die deze week de deuren opende, is meteen de grootste binnen de formule. En wéér zijn het supermarktondernemers die er de scepter zwaaien. Wat zijn ze van plan?

Robin de Goede, Robert van de Voort en Mariska Bruin zijn de eigenaren van Kwalitaria Oudorp in Alkmaar, een zaak van 300 vierkante meter, met 82 zitplaatsen en straks op het terras ruimte voor nog eens 32 stoelen. Ramon de Goede (geen familie) neemt de rol van bedrijfsleider op zich.

Robin de Goede runt samen met zijn vennoten Robert van de Voort en Mariska Bruin nog drie winkels in dezelfde straat: een Albert Heijn met een Gall & Gall en een Etos aan de overkant. Tussen de nieuwe Kwalitaria en Etos zit enkel een bloemist.

Meer omzet dan gedachtKwalitaria

Op dit moment staan er twaalf medewerkers op de loonlijst van Kwalitaria Oudorp, maar dat moeten er snel meer dan twintig worden, zegt De Goede. ‘Ook omdat we over een maand met bezorgen willen beginnen. Maar we hebben de eerste dagen meer omzet binnengehaald dan we vooraf hadden gedacht. In twee dagen 2500 euro bij elkaar. Dat is een woensdag en donderdag, dus ik ben benieuwd wat we in het weekend gaan doen. We zijn heel stilletjes geopend, hebben helemaal niets aan marketing gedaan. Dat doen we in maart pas. Op de eerste zaterdag van maart delen we gratis friet uit.’

Pizza en shoarma

Naast dat Kwalitaria Oudorp de grootste is, maakt ook het assortiment de zaak vrij uniek. Er is namelijk een pizzamodule toegevoegd voor een – nu nog – klein assortiment huisgemaakte pizza’s. De Goede: ‘Dat willen we zeker uitbreiden, en we denken ook aan shoarma. We kunnen dan ook qua bezorging een totaalconcept neerzetten.’

Omzet supermarkt

Op dit moment zijn er vijf Kwalitaria’s die worden gerund door supermarktondernemers. Naast Oudorp zijn dat Kwalitaria Bennekom van AH-ondernemer Guido Zonnenberg en Kwalitaria Brummen, Eerbeek en Warnsveld van AH-ondernemer Herbert Bekman. De vraag is waarom zij in de cafetariabranche stappen. De omzet van een gemiddelde Albert Heijn (ruim 200 duizend euro per week) is namelijk een veelvoud van de gemiddelde omzet van een Kwalitaria (rond de 300 duizend euro per jaar).

Kwalitaria‘Het gaat er ons om dat de supermarkt en de Kwalitaria elkaar versterken’, zegt De Goede. ‘Nu komen mensen voor hun boodschappen en gaan weer weg. We willen ze langer vasthouden. Het is ook zeker de bedoeling onze Kwalitaria in de supermarkt te promoten met actieflyers. We krijgen op een zaterdag drieduizend mensen over de vloer.’

Vers en verantwoord

Daarnaast past Kwalitaria als formule volgens De Goede goed bij de supermarkt. ‘We hebben bij Albert Heijn vers en verantwoord hoog in het vaandel staan. Dat sluit wat ons betreft prima aan bij Kwalitaria, dat geen traditionele cafetaria is, maar een zaak waar het draait om mooie producten met een verhaal erachter. Wat dat betreft zie ik veel raakvlakken. En bij FFC zijn ze nu heel erg bezig met omzet versus loon. Dat is een spel dat wij in supermarktland al jaren spelen.’

FFC Formulebeheer laat weten in gesprek te zijn met nog een aantal supermarkteigenaren, maar dat het aantrekken van dit soort ondernemers geen beleid op zich is.