’Beter iets dan niets’, aldus een woordvoerder van Greenpeace. ‘Ik vind het een merkwaardig percentage. Je maakt als bedrijf pas echt een gebaar als je volledig voor groene stroom kiest.’
McDonalds noemt het milieu een belangrijke pijler in het beleid. Het concern gaat vooral prat op het uitvoerige recyclingssysteem. Felgroene vrachtwagens halen de resten bij de fastfoodketen op voor hergebruik.
Greenpeace vindt het misplaatst dat McDonald's zich nadrukkelijk profileert als milieuvriendelijk bedrijf. ‘Ze kunnen beter helpen de afvalberg te verkleinen door hun producten minder royaal in te pakken.’Ook Milieudefensie is niet onder de indruk. ‘Ze moeten gewoon overstappen op ecologische frieten’, aldus een woordvoerster. Zij wijst op de actie van Jongeren Milieu Actief (JMA), die probeert fastfoodketens te interesseren voor friet van biologisch geteelde aardappelen. McDonalds heeft laten weten daar voorlopig niet aan te beginnen.