Bas Haagen van Facility Trade Group: 'We ondernemen mee met de klant'

Bas Haagen van Facility Trade Group: 'We ondernemen mee met de klant'
'Veel horeca- en facility-professionals krijgen vanaf begin juli te maken met het wettelijk verbod op single used plastics’.

De markt voor facilitaire groothandels kenmerkt zich door een diversiteit aan spelers. Toch neemt Facility Trade Group als een (merk)onafhankelijke facilitaire groothandel volgens algemeen directeur Bas Haagen een heel eigen positie in. "Niemand evenaart de compleetheid van ons assortiment."

Facility Trade Group is een (merk)onafhankelijke facilitaire groothandel, gespecialiseerd in reinigingssystemen en -machines, hygiënische voorzieningen, non-food horecaproducten. ‘Kijk’, zegt Haagen meteen aan het begin van het gesprek, ‘de klantrelatie, het partnership met de klant en onze leveranciers staan centraal in ons hele doen en laten. Hoe?

Een voorbeeld; neem het wettelijk verbod op ‘single used plastics’ als plastic wegwerpborden, bakjes, bestek, rietjes en producten van oxo-biologisch afbreekbaar plastic (niet-afbreekbaar in natuur). Daar krijgen veel horeca- en facility- professionals vanaf begin juli mee te maken. Wij zijn hierover al vroeg met klanten in gesprek gegaan en hebben hen gewezen op de beste alternatieven in ons assortiment.'

'Bovendien hebben wij alle plasticvrije artikelen gelabeld met een icoon ‘plasticvrij’, zodat het makkelijker voor klanten is om plasticvrije alternatieven te selecteren.’

Middelgrote en landelijke speler

Facility Trade Group heeft meer dan 4.500 opdrachtgevers, ruim 65 medewerkers en 90 jaar expertise. ‘Wij zijn hiermee een middelgrote speler in de markt en wij bedienen klanten in uiteenlopende branches waaronder schoonmaakbedrijven, horeca, kantoren, onderwijs, industrie en zorg. Dat is best bijzonder, die diversiteit in het klantportfolio. Op basis van one-stop-shop bieden wij een complete oplossing voor reiniging, hygiëne en non-food horecaproducten.’

Het bedrijf werkt vanuit drie vestigingen in Almelo, Apeldoorn en Amsterdam. Haagen: ‘De vestigingen zitten op één lijn van Oost-Nederland naar West-Nederland. Hiermee realiseren we een landelijke dekking en kunnen we de producten vaak de volgende dag leveren.’

Personal print

Het bedrijf is volgens de directeur erg sterk in bedrukte artikelen als bijvoorbeeld servetten of take-away verpakkingen met het logo van het restaurant. ‘Deze artikelen moeten, om prijstechnisch interessant te zijn, vaak groot worden ingekocht. Maar waar laat je die artikelen als horecabedrijf? Dat is lastig gezien de beperkte ruimte, daarom houden wij de producten op voorraad voor de klanten en leveren deze gespreid uit in vooraf afgesproken badges. Zo ondernemen wij met ondernemers mee.’

Tot in de keuken of werkkast

De ene wil een A-merk, de andere kiest voor een merk dat zich heeft toegelegd op duurzaamheid en de ander wil een scherpe prijs”

Dat leveren gebeurt desgewenst tot in de keuken bij horecabedrijven of de werkkast van een sportcentrum. ‘De klant heeft de keuze. Als het gaat om de service die wij leveren en als het gaat om de producten die wij bezorgen. Wij zijn merkonafhankelijk en de klant krijgt de beste koopgarantie. Dat wil zeggen; men kan het merk kiezen dat de voorkeur heeft. En die voorkeur verschilt per klant. De ene wil een A-merk, de andere kiest juist voor een merk dat zich volledig heeft toegelegd op duurzaamheid en de ander wil juist een scherpe prijs en/of een white label-artikel. Vanuit onze expertise geven wij advies en met ruim 32.000 artikelen in ons assortiment is er altijd een klant specifieke oplossing’, aldus Haagen.

Pay per user

Aanvullend op het productassortiment biedt Facility Trade Group extra services, ook weer onafhankelijk van leverancier of merk. Haagen: ‘Pay per user? Pay per room? Het kan. Geen probleem. Zo richten wij voor een scholengemeenschap de sanitaire ruimtes in en betaalt de school per leerling per jaar. In de hotellerie doen we hetzelfde door een all-in prijs per bezette kamer. We maken hiermee de kosten voor de school en voor horecabedrijven maximaal variabel en dat werd zeker de afgelopen coronaperiode erg gewaardeerd.’

Digitalisering

Het is precies hoe het bedrijf werkt, op basis van klantpartnership en expertise garanderen zij volgens Haagen het beste koop en -bestelgemak. ‘De digitalisering speelt een steeds belangrijkere rol, zeker als het gaat om het verkrijgen van inzicht in het bestelproces. De klant kan via ons bestelplatform gemakkelijk bestellen en precies zien wanneer iets is besteld, wat er is besteld, wat de kosten waren en men kan met één druk op de knop bijvoorbeeld precies hetzelfde nog een keer bestellen.’

Dit artikel is gesponsord door Facility Trade Group.