'Promotieteams drankproducenten horen niet in horeca

De Stichting Alcoholpreventie (STAP) roept horecaondernemers op promotieteams van alcoholproducenten niet langer toe te laten in discotheken. Volgens de STAP werken de promoteams in strijd met de Drank- en Horeacawet en met de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank.

Het Instituut voor Onderzoek naar Leefstijl en Verslaving deed afgelopen zomer voor de STAP een indicatief onderzoek naar de werkwijze van acht promoteams door studenten discotheken in te sturen. Zij bekeken hoe de promotiemedewerkers jongeren benaderden. De promoteams bestaan volgens de STAP uit ‘aantrekkelijk uitziende jonge mensen’ die met hulp van cadeautjes de dranken onder de aandacht brengen van hun leeftijdgenoten. De studenten constateerden dat slechts één promoteam vroeg naar de leeftijd van de jongeren. De andere teams verstrekten zonder leeftijdscontrole alcohol aan minderjarigen. Een promotieactie hoort volgens de eigen reclamecode van Koninklijk Horeca Nederland te worden stopgezet als meer dan een kwart van de bezoekers minderjarig is. Twee van de bestudeerde promoteams negeerden de jonge leeftijd van de bezoekers echter en zetten de acties door.

De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva) is verrast over de resultaten van het onderzoek. ‘We hebben zelf sinds februari een aantal 'mysteryguests' rondlopen die steekproeven doen, ongeveer drie per week. De resultaten daarvan stroken niet met de conclusies van dit onderzoek. We hebben een zwarte lijst opgesteld van discotheken waar de leeftijd niet bij de deur wordt gecontroleerd. Verder hebben wij de indruk dat de reclamecode goed wordt nageleefd’, aldus een woordvoerster van de Stiva.