Kwart faillissementen MKB veroorzaakt door wanbetalers

Een kwart van alle faillissementen in het midden- en kleinbedrijf is het directe gevolg van slecht- of niet-betalende klanten. Uit onderzoek dat ...

Volgens Graydon lopen kleine en middelgrote ondernemers per jaar 1,3 miljard euro mis door wanbetalers, oftewel 5 miljoen euro per werkdag. Van de bedrijven in het onderzoek is 41 procent de laatste drie jaar in de financiële problemen gekomen door niet-betalende schuldenaars.

Graydon heeft voor zijn onderzoek 421 bedrijven met zes tot 110 werknemers ondervraagd. In totaal telt Nederland 125.000 van ondernemingen, die zoveel werknemers in dienst hebben.

Volgens onderzoeker R. Blom pakken middelgrote en kleine bedrijven hun slecht betalende klanten opvallend minder hard aan dan grotere ondernemingen. 'De vrees dat klanten weglopen is bij kleinere ondernemers meer aanwezig. Zij hebben een meer directe relatie met hun afnemers. Als zij hun klant bellen met de vraag waar hun geld blijft, krijgen zij eerder het verwijt: vertrouw je me niet dan, want dan ga ik wel naar een ander.'

De ondervraagden hebben volgens Graydon relatief slechte ervaringen met overheidsinstellingen; 38,5 procent meldt dat de overheid slecht tot zeer slecht betaalt. Ruim 72 procent meent dat de buitenlandse afnemer nog slechter betaalt dan de Nederlandse. Ruim de helft geeft toe zelf ook weleens te laat te betalen.

Volgens Graydon lopen kleine en middelgrote ondernemers per jaar 1,3 miljard euro mis door wanbetalers, oftewel 5 miljoen euro per werkdag. Van de bedrijven in het onderzoek is 41 procent de laatste drie jaar in de financiële problemen gekomen door niet-betalende schuldenaars.

Graydon heeft voor zijn onderzoek 421 bedrijven met zes tot 110 werknemers ondervraagd. In totaal telt Nederland 125.000 van ondernemingen, die zoveel werknemers in dienst hebben.

Volgens onderzoeker R. Blom pakken middelgrote en kleine bedrijven hun slecht betalende klanten opvallend minder hard aan dan grotere ondernemingen. 'De vrees dat klanten weglopen is bij kleinere ondernemers meer aanwezig. Zij hebben een meer directe relatie met hun afnemers. Als zij hun klant bellen met de vraag waar hun geld blijft, krijgen zij eerder het verwijt: vertrouw je me niet dan, want dan ga ik wel naar een ander.'

De ondervraagden hebben volgens Graydon relatief slechte ervaringen met overheidsinstellingen; 38,5 procent meldt dat de overheid slecht tot zeer slecht betaalt. Ruim 72 procent meent dat de buitenlandse afnemer nog slechter betaalt dan de Nederlandse. Ruim de helft geeft toe zelf ook weleens te laat te betalen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.