Een veelgehoorde klacht van adverteerders is dat er weinig objectieve marktinformatie over de effecten van event-sponsoring beschikbaar is. Serge Brabander, Sponsorship Director bij Carat: "Adverteerders willen naast de ‘experience’ ook harde bereikcijfers. Die gaan we nu leveren compleet met contactfrequentie en bruto mediawaarde".
ReSpons hanteert al een paar jaar MediaBereikEenheden (MBE’s) als graadmeter voor media-impact van evenementen. Met het aanbieden van de Event Media Monitor gaat het bureau weer een stap verder. Lex Kruijver, directeur van ReSpons, licht toe: "we kregen steeds vaker vragen over de waarde van MBE in Euro’s, straks kunnen wij gedetailleerde informatie geven over mediawaarde en bereik".
Het media-onderzoek van Carat en ReSpons concentreert zich in eerste instantie tot circa 50 grote publieksevenementen. De selectie is tot stand gekomen op basis van onder andere de Evenementen Top 100 van ReSpons. Zowel de ‘free publicity’ als de betaalde campagne wordt in het onderzoek meegenomen.
De resultaten van het onderzoek zullen in het voorjaar van 2005 worden gepubliceerd in de Event Media Monitor, die door Carat en ReSpons samen op de markt zal worden gebracht. De Monitor bevat informatie over bereik, gemiddelde contactfrequentie en brutowaarde per mediumtype. Tevens wordt per evenement de totale bruto mediawaarde vermeld.