'Bronx'van Arnhem wil een beter imago

Achter de Arnhemse Korenmarkt bevinden zich diverse stegen met tientallen cafés en restaurants. Een aantal ondernemers hier richtte stichting Het Gulle Zwijn op. Samen willen ze dit 'vergeten' stadsdeel weer op de kaart zetten en hopen ze de dialoog met de overige horeca in de stad te stimuleren.

‘The Bronx van Arnhem’. Hoewel gekscherend, zit er een serieuze toon in de typering van Frank Kuipers over het deel van de stad waar hij zetelt met zijn bedrijf, Pacific. Met zijn op Australië geënte horecabedrijf in de Varkensstraat zit hij weliswaar maar op honderd meter van de bekende Korenmarkt, toch lukt het de horeca in dit deel van de stad maar moeilijk om gasten te trekken.De straatjes werden een paar jaar geleden overgeslagen toen Arnhem’s bekendste uitgaansplek, de Korenmarkt, wel een opknapbeurt kreeg. Een misser, oordeelt Kuipers, die met vijf collega’s de stichting Het Gulle Zwijn oprichtte. ,,Het doel is een beter overleg met de gemeente, en door leuke activiteiten de steegjes meer op de kaart plaatsen. Als er op de Korenmarkt iets wordt georganiseerd, dan profiteren wij daar nauwelijks van. Dan moeten onze terrassen naar binnen en mogen er geen tapjes op straat omdat brandweer en politie een vrije doorgang willen. Een klapper zoals op Koninginnedag kunnen wij wel vergeten.’’ Tijdens het EK-voetbal zorgden vlaggetjes al voor een kleurige aanblik van de Varkensstraat. Voor 7 november is een smartlappenfestival op poten gezet waarbij in ruim twintig cafés het levenslied zal worden bezongen. ,,We willen aan de gemeente laten zien dat een leuke Varkensstraat een positieve invloed op de stad heeft. Dit is hartje centrum terwijl je er niet prettig doorheen loopt. Het wordt tijd dat de gemeente dat eens gaat inzien en met initiatieven komt om dit deel van de stad aantrekkelijker te maken.’’

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.