‘Dit omdat cateraars op zoek moeten naar nieuwe business, nu hun kernactiviteiten voor het eerst sinds jaren onder druk staan’, aldus Loykens. ‘In feite zijn cateraars nu al die beweging naar de out-of-homemarkt aan het maken. Personeel van bedrijven dat ’s middags komt lunchen, wordt veel meer als consument dan als werknemer van een opdrachtgever gezien. De gedachte is dat je op kantoor ook spullen voor thuis kunt kopen. Retail gaat zich toespitsen op de werkplek.’
Loykens vervolgt: ‘Tot nu is het cateraars nooit gelukt. Maar ze hebben er ook nooit echt professioneel werk van gemaakt. Bovendien ontbrak het vaak aan kritische massa. Met de komst van grote kantoor- en bedrijvenparken komt die kritische massa ook steeds meer in zicht.’
Herman Loykens stond aan het begin van de jaren ’90 in de vorige eeuw aan de wieg van de eerste pompshop van Shell in Nederland. Hij wordt gezien als kenner van de out-of-homemarkt in Nederland. Ook ontwikkelde hij de stationswinkelformule Wizzl en De Winkel bij Landal Green Park.