Mangia en Marks & Spencer in de Verenigde Staten. En Vapiano in Duitsland. Dat zijn concepten waar Bringmann zich door heeft laten inspireren, zo verklapt hij in Het Financieele Dagblad. ‘Alle trends uit Amerika duiken vroeg of laat op in Europa. Voorheen geloofde ik daar niet zo in, maar het blijkt waar.’
Bringmann: ‘Mangia in de VS is de Armani onder de ketens. Vapiano in Duitsland maakt 900 maaltijden per dag, iedere portie apart klaargemaakt. Heel knap. Mark & Spencer bewonder ik omdat ze verse, kort houdbare producten in het koelvak durven te zetten.’
Volgens Bringmann is de zelf bouillon trekkende huisvrouw een uitstervend ras. Zelfs in een tijd dat de kookscholen vol zitten en tv-programma’s over eten razend populair zijn. Dat is ‘recreatief koken’, zegt Bringmann. ‘Dat doe je in je vrije tijd. Doordeweeks wordt en onherroepelijk minder zelf klaargemaakt.’
Bringmann: ‘In New York heb je appartementen waar geen keuken meer in zit. Restaurants daar zijn ingesteld op ontbijt, lunch en diner. Hoe meer vrouwen gaan werken, hoe minder er doordeweeks thuis gegeten zal worden. In 2010 zal vijftig procent van de consumptie buitenshuis plaatsvinden. Ik denk dat supermarkten die slag zullen winnen. Maar wij proberen wel een graantje mee te pikken met horecaconcepten.’