‘Steeds meer exploitanten proberen geld bij elkaar te halen met bijvoorbeeld bedrijfsfeesten, familiefeesten, themafeesten of speciale outdooractiviteiten’, dat zegt Cees Pluimgraaf van de Nederlandse Vereniging van Strandpaviljoenhouders aan de Noordzeekust.
Voor een rendabel strandseizoen heeft een paviljoen twintig tot dertig mooie, maar geen extreem hete, dagen nodig. Om het hoofd boven water te houden starten strandpaviljoens naast het organiseren van feesten steeds vaker een horecabedrijf elders. Pluimgraaff: ‘Meer en meer ondernemers hebben in de stad ook een café of restaurant. Dat is gewoonweg risicospreiding. Daar verdienen ze in de winter extra geld mee’.
Ook beginnen steeds meer hotels of campings in de buurt van het strand een strandtent. ‘Die ondernemingen zijn dan niet afhankelijk van de inkomsten van de strandtent alleen’, aldus Pluimgraaff, zelf eigenaar van strandpaviljoen Beach Company in Scheveningen.
Om dit seizoen nog enigszins te redden, ziet Pluimgraaff een belangrijke rol voor internet. Hij doelt op de vele webcams die langs de kust staan en een goed beeld geven van de actuele weerssituatie. ‘Aan het strand schijnt vaak de zon, maar heel veel mensen weten dat gewoonweg niet. Een Duitsers bijvoorbeeld kijkt op internet, ziet de weersgesteldheid en rijdt hier nu snel even naartoe voor een dagje.’