Het bedrag is het resultaat van een actie waarbij ijsbereiders zich inzetten voor SOS- kinderdorpen.
Ambassadrice van SOS-Kinderdorpen én de ambachtelijke ijsbereiders Yvonne van Gennip: “Gedurende het ijsseizoen 2006 werden ambachtelijke ijssalons in de gelegenheid gesteld om te participeren in de SOS-actie door SOS-ijs te maken en te verkopen. Van elk SOS-ijsje ging minimaal een kwartje naar SOS-Kinderdorpen, die met deze bijdrage een nieuw kinderdorp bouwen voor de weeskinderen in Morelia, Mexico.”
De actie startte verleden jaar op de beurs IJsvak met het evenement Icing with the Stars. Daar creëerden ijsbereiders samen met bekende Nederlanders een coupe om aandacht te vragen voor de start van het project. Uiteindelijk deden meer dan 75 ijssalons mee aan de actie.
De BN-ers deden ook een duit in het zakje door bij veel ijssalons een middagje ijs te komen scheppen om zodoende veel publiek te trekken.
Overigens loopt de actie de eerste twee maanden van dit seizoen nog door. Voor ongeveer 25 ijssalons zijn nog promotiepakketten beschikbaar.