Burger King speelt vals met reclame

Burger King speelt vals met reclame

De hamburgers van Burger King zijn op televisie onrealistisch groot. Daarom moet de hamburgergigant een televisiespotje van de Engelse televisie terugtrekken.

Het gaat om de chicken burger. Op de televisie is de kipburger veel groter dan in werkelijkheid. De zaak is aangekaard door twee klanten die een klacht indienden bij de Britse reclamecodecomissie: The Advertising Standards Authority.

De reclame suggereerde dat de burger een flinke hand vol was: genoeg om zelfs de meest hongerige klant tevreden te stellen.

De commissie kocht drie echte Tendercrisp-burgers, mat ze op en concludeerde dat de burger in werkelijkheid inderdaad minder hoog en dik is dan in het spotje.

De omvang op de tv maten ze aan de hand van de handen van de man die hem vasthield en op at. Het spotje mag niet langer uitgezonden worden in zijn huidige vorm.

Volgens de Daily Mail lijkt het erop dat de hamburgergigant de actuur speciaal gekozen heeft omdat hij wat kleiner is: daardoor lijkt de burger groter wanneer hij hem naar zijn mond tilt.

Het is niet de eerste keer dat Burger King schuldig wordt bevonden aan het misleiden van klanten. In 2007 werd het bedrijf al op het matje geroepen omdat hun ‘double whopper’ groter leek dan dat hij was.

De Daily Mail meldt dat de engelse reclamecodecommissie zei: ‘We kochten drie tendercrisp kipburgers en keken naar de dikte van de burgers, de hoeveelheid vulling (zoals salade). De hoogte van het product was heel veel kleiner dan dat de reclame deed vermoeden.’