De Amerikaanse horeca verkoopt 225 miljoen kilo minder frites dan in 2007, blijkt uit cijfers van de landbouworganisatie United States Potato Board. De verminderde consumptie is ook terug te vinden in de cijfers van horcabedrijven. Frites maken tegenwoordig in 13,2 procent uit onderdeel uit van maaltijden in restaurants. Dit was in 2004 nog 14,5 procent volgens de onderzoekers van de NPD group.
Voor de terugloop van de fritesverkopen worden twee oorzaken genoemd. Amerikanen eten bewuster. Het supersizen van menu’s is uit en er worden vaker kleine porties frites besteld in plaats van grote.
Daarnaast speelt de recessie een rol. In plaats van een combo-menu wordt vaker gekozen voor losse $1-items uit het ‘value-aanbod’. Met drie van die items heb je immers ook een maaltijd met softdrink. Darren Tristano van onderzoeksbureau Technomic wijst in de Chigaco Tribune de economie zelfs aan als belangrijkste oorzaak van de dalende fritesverkopen. “Mensen kiezen voor items uit het $1-menu. Frites, voor $1,29 tot $2 per portie, worden vanwege de prijs vaker uit de bestelling weggelaten.