Om deze reden heeft McDonald’s het Quality Scouts-programma ontwikkeld: gewone consumenten krijgen een kijkje in de voedselproductieketen van McDonald’s en doen hier onafhankelijk verslag van. Gisteren en vandaag zagen en zien vijf Quality Scouts met eigen ogen waar de milkshake vandaan komt, van het land tot in het restaurant.
Op bezoek bij boer en fabrikant
De Scouts bezochten gisteren de melkveehouder in het Friese Koudum. Vandaag gaan ze naar de zuivelfabriek in het Belgische Lummen en zien uiteindelijk in het restaurant hoe de milkshake wordt bereid. Ze krijgen volledig inzicht in de herkomst van de ingrediënten en op welke manier McDonald’s aandacht besteedt aan de kwaliteit en voedselveiligheid. Elke Scout schrijft een onafhankelijk verslag van zijn bevindingen, dat gepubliceerd wordt op de websites qualityscouts.nl en libelle.nl. Dit is het derde Quality Scouts-bezoek. Eerder bezochten consumenten de keten van de Franse Frietjes en de Hamburger.
Hele aardappels voor frites
Consumenten weten ook weinig over de andere producten van de keten. Acht op de tien weten niet dat de franse frietjes zijn gesneden uit hele aardappelen. Die voornamelijk afkomstig zijn uit. Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Ook hebben Nederlanders er geen weet van dat de hamburgers van 100 procent rundvlees zijn gemaakt. Maar liefst zes op de tien Nederlanders denkt dat het rundvlees conserveringsmiddelen bevat.