Dit onderzoek is voor het eerst gedaan en wel onder de honderd horecabedrijven die zijn opgenomen in de Misset Horeca Terras Top100 van 2011. Zij beantwoordden een aantal vragen, zoals ‘Wat is de Top 5 van meest verkochte frisdrank op uw terras in 2011?‘.
Zo werd ook gevraagd om een Top 5 van alcoholische dranken en gerechten/foodproducten. Verder gaven de deelnemers hun Trend Top 3 op het gebied van drank en eten.
De resultaten: meest verkochte frisdrank is cola, gevolgd door icetea en cola light/zero op drie. Bij meest verkochte alcoholische drank staat bier op 1, witte (droge) wijn op 2 en rosé. Waardoor gesteld kan worden dat de gemiddelde gast een gewoontedier is. Ook al omdat blijkt dat vleesgerechten op het terras erg gewild zijn.
De ondernemers gaven op verzoek ook de trends die zij zien op het gebied van food & beverage. Zo voorzien de terrastoppers dat speciaalbieren het (vanaf) dit terrasseizoen het helemaal gaan maken. Qua eten is volgens hen de belangrijkste rol weggelegd voor biologische - en/of vegetarische gerechten.