Nederland telde in 2013 ruim 17.200 bedrijven in de 'natte' horeca, waaronder café-/barbedrijven, zalen- en partycentra, coffee corners, strandpaviljoens, horeca bij sport- en recreatiebedrijven, discotheken en kiosken.
De sector telde in 2007 nog 18.200 bedrijven en was sindsdien aan het krimpen.
Koffiespeciaalzaken
De groei zit hem vooral in de toenemende populariteit van koffiespeciaalzaken. Het aantal coffee corners nam het laatste jaar toe met 3,5 procent.
Ten opzichte van vijf jaar geleden groeide dit aantal zelfs met 4,8 procent.
Cafés
Het aantal café-barbedrijven groeide met 0,5 procent. Dit is een opvallende trendbreuk met de continue afname van cafés sinds 2000. Dit lijkt een gevolg van het toegenomen aantal bezoekers, stelt het adviesbureau.
Ook het aanbod van strandpaviljoens, zalen- en partycentra, en aanbieders bij recreatiebedrijven nam toe met 79 bedrijven, ofwel 2,9 procent.
Discotheken
Het discothekenaanbod bleef gelijk met 226 bedrijven. De discomarkt lijkt na jaren van forse afname te stabiliseren.
De groei zit hier in de stedelijke gebieden. Buiten de steden is nog altijd sprake van een afname van discotheken.
Bron: ANP