nieuws

Fiona de Lange ontwikkelt standaard bierglazen voor horeca

Café

Net zoals wijn, krijgt nu ook bier standaard glazen in de horeca. De Nederlands biersommelier Fiona de Lange heeft samen met bierglazenproducent Ritzenhoff een serie van drie bierglazen ontwikkeld. Onder de naam Enjoying Beer komen tulpglazen voor ‘dark’, ‘blond’ en ‘sparkling’ bier op de markt.

Fiona de Lange ontwikkelt standaard bierglazen voor horeca

Met de groeiende populariteit van speciaalbier groeit ook de bierkaart in de horeca. Voor veel kleine brouwers is glaswerk kostbaar dus laten zij geen glaswerk maken. Ook heeft een horecazaak onvoldoende ruimte om naast alle bieren ook nog een plaats te geven aan al het glaswerk van kleinere biermerken. ‘Enjoying Beer’ biedt met de glazenfamilie daar een oplossing voor en is hierom inmiddels ook al genomineerd voor de Horecava Innovation Award.

Drie glazen volstaan

Biersommelier en initiator Fiona de Lange kwam op het idee voor de bierglazen tijdens het schrijven van haar nieuwe boek, ‘Ontdek de smaak van bier’ dat gelijktijdig met de glazenlijn gepresenteerd werd. ‘Tijdens het schrijven wilde ik het goed proeven van bier beschrijven. Dan begin je met het glas. Al die glazen, al die bierstijlen, dat is toch allemaal niet uit te leggen. Bovendien kon het prima met drie glazen af net zoals bij wijn.’

Tulpvorm voor aroma

De tulpvormige glazen zijn gemaakt van helder kristalglas, hebben een mousseerpunt om de aroma’s naar boven te brengen en te zorgen voor een goede schuimkraag en een drinkrand. De inhoud is 25 cl. Volgens De Lange is voor de tulpvorm gekozen omdat deze het beste de smaak en de aroma weten te behouden. ‘Natuurlijk brengen de grotere brouwerijen al speciale glazen voor hun bier, waarmee ze de consument hun bier willen laten beleven. Standaard glaswerk waarmee de smaak voor alle bieren tot zijn recht komt, bestond echter nog niet.’

Samenwerking met AB Inbev

De glazen komen vanaf begin 2016 op de markt via onder andere Albert Heijn en Blokker. In de horeca brengt bierbrouwer AB InBev als eerste partner de 15 cl variant als proefglas op de markt. Volgens directeur Harm van Esterik sluit de lijn prima aan op Inbev’s Bier Master, de online training die in mei 2015 werd uitgerold. ‘Dat was een snelle en simpele manier om bierkennis in een horecabedrijf te vergroten. Nu is het tijd voor een volgende stap. Begin 2016 lanceren we daarom een Bier Master proefpakket, met hierin de 15 cl tasting-glazen die zijn ontwikkeld voor ‘Enjoying Beer’.’

Reageer op dit artikel