Heineken 0.0: primeur voor Nederland én Heineken

Heineken 0.0: primeur voor Nederland én Heineken

Heineken introduceert haar eerste alcoholvrije bier Heineken 0.0. De wereldprimeur is voor Nederland, waar het bier vanaf dinsdag 7 maart verkrijgbaar is in horeca en retail. Opvallend is de nieuwe kleur op de verpakking: voor het eerst wijkt Heineken af van het bekende groen en stapt over op blauw, de kleur van de alcoholvrij categorie.

Na ruim twee jaar brouwen en proeven brengt bierbrouwer Heineken, voor het eerst in haar bestaan, een alcoholvrije variant op de markt: Heineken 0.0. De lancering in Nederland, vrijdag 3 maart, is het startpunt voor de wereldwijde uitrol van Heineken 0.0. Opvallend is de nieuwe kleur op de verpakking: voor het eerst wijkt Heineken af van het bekende groen en stapt over op blauw, de kleur van de alcoholvrij categorie.

Pascal Gilet: 'Heineken 0.0 is goed smakend alcoholvrij bier'

En waar eerder Grolsch al haar Stender verving door een Grolsch 0.0, kwam Bavaria begin maart 2017 met een alcoholarm bier Bavaria 3.3. Pascal Gilet, algemeen directeur Heineken Nederland geeft aan dat voor Heineken alcoholvrij het speerpunt wordt. 'Het is heel goed dat iedereen er mee bezig is, want de gezondheid van de consument staat voorop', zegt Gilet tegen Misset Horeca. Tijdens de presentatie van Heineken 0.0 in Amsterdam Baut, hamert de Fransman op voorlopen en ontwikkelen. 'Wij waren de eerste met Radlers en hechten ook veel belang aan ciders. Maar op pilsgebied willen we ook niet stil staan, vandaar dat we in eerdere stadia Brand en Amstel Ongefilterd introduceerden en Heineken H41.'

Alcohol aan einde brouwproces verwijderd

'Na ruim twee jaar onderzoek en gebruik van nieuwe brouwtechnieken hebben we het optimale recept gecreëerd voor het eerste alcoholvrije bier onder ons

Heineken 0.0
Heineken meesterbrouwer Willem van Waesberghe.

moedermerk Heineken', zegt Heineken Meesterbrouwer Willem van Waesberghe. 'Ook deze alcoholvrije variant heeft het verfrissende karakter, de fruitige tonen en een licht moutige body. Bijzonder is dat het dubbel wordt gebrouwen met Heineken A-gist en dat de alcohol aan het einde van het brouwproces wordt verwijderd.' Marketing manager Jetske Freeve: 'Smaak is altijd een barrière geweest bij alcoholvrij bier en dat is nu weg. Heineken 0.0 komt gewoon het dichtst in de buurt van de smaak van pils. Daarom is ons motto ook: 'Eerst proeven, dan geloven.'

Blauw als onderscheid

Heineken 0.0
(C) Boomerang Create ism Maurice van der Meijs

Wat opvalt aan de verpakking is de sterke aanwezigheid van de kleur blauw. Jetske Freeve, Marketing Manager Heineken: 'De overstap naar blauw is spannend, want het is voor het eerst dat we afwijken van het vertrouwde groen van Heineken. Maar we vinden het tegelijkertijd belangrijk om duidelijk het verschil te laten zien tussen alcoholhoudend en alcoholvrij bier. Daarom hebben we ervoor gekozen om blauw te verwerken in de Heineken 0.0 verpakking.'

Heineken 0.0 is vanaf 7 maart beschikbaar in horeca en retail