Heineken verhoogt bierprijs opnieuw: +2,8% in 2018

Heineken verhoogt bierprijs opnieuw: +2,8% in 2018

Heineken verhoogt de bierprijs voor de horeca opnieuw. Ondernemers gaan in 2018 gemiddeld 2,8 procent meer betalen. Bij veel horecaondernemers viel de brief met dit nieuws de afgelopen dagen in de bus.

Heineken-ondernemers kregen onlangs een brief in de bus met de traditionele prijsverhoging. Per 1 januari 2018 gaat de bierprijs van 's lands grootste brouwer met gemiddeld 2,8 procent omhoog. Dat is een minder harde stijging dan het afgelopen jaar. Toen verhoogde de brouwer haar bierprijs met een forse 3,7 procent.

Nieuwe literprijs: Heineken flink duurder

De nieuwe prijzen van Heineken staan per 13 november 2017 op Heinekengroothandel.nl/bestellen. Voor tankbier rekent de brouwer de volgende prijzen. Een liter Heineken gaat van €2,84 naar €2,93. Daarmee kent het de grootste stijging; 3,1%. Een liter Brand gaat van €3,05 naar €3,14. Een stijging van 2,9%. Amstel stijgt het minst. Van €2,81 naar €2,89, een plus van 2.8%

Bierprijs per fust: gemiddeld 2,5%

Een 50-literfust van de brouwer stijgt met gemiddeld 2,5%. Een fust Heineken gaat €141,71 kosten. Afgezet tegen de huidige prijs van €138,26, is dat een stijging van 2,5%. Ondernemers betalen voor een 50-literfust Brand nu nog €147,03. Per 1 januari 2018 komt daar 2,5% bovenop, en wordt de prijs €150,74. Amstel gaat 2,4% omhoog; van €134,44 naar €137,80.

Bierprijs stijgt minder hard dan vorig jaar

De stijging van gemiddeld 2,8 procent betekent een minder harde stijging dan de prijsverhoging van afgelopen jaar. In december 2016 kondigde de brouwer aan de prijzen fors te verhogen met 3,7 procent gemiddeld. De huidige stijging ligt nog wel iets boven het gemiddelde van 2016, toen verhoogde Heineken haar bierprijs met gemiddeld 2,7 procent.

Heineken: 'Relatief kleine prijsaanpassingen'

De bierbrouwer zelf geeft aan dat de stijging 'het gevolg zijn van Heinekenveranderende marktomstandigheden.' In een reactie laat de brouwer weten: 'We hebben te maken met hogere kosten maar willen blijven investeren in de horeca. Om dit te kunnen blijven doen is een gezonde bedrijfsvoering noodzakelijk. We benadrukken dat de prijzen voor Heineken, Amstel en Brand, zowel voor 50 liter fust als voor tankbier, zeer concurrerend zijn en dat het uiteindelijk onderaan de streep om relatief kleine prijsaanpassingen gaat.'