Latte art uit de printer; Ripples geeft koffie een gezicht

Latte art uit de printer; Ripples geeft koffie een gezicht

Latte art uit een printer; dat is kort samengevat de Ripples. De machine is een combinatie van 3D-technologie en een inkjetprinter. In plaats van inkt wordt koffie-extract gebruikt en de print op het schuim kan zelf bepaald worden. Van selfies en andere foto's tot bedrijfslogo's.

De machinale latte art van The Ripple Maker is ruim twee jaar geleden geïntroduceerd in de Verenigde Staten en later in Azië. Op de Horecava 2018 is de latte-art printer geïntroduceerd in Europa en de Nederlandse markt door Smit & Dorlas. De printer is overigens niet alleen voor koffie geschikt. 'Alles met schuim', aldus een van de oprichters Yossi Meshulam. 'Denk onder meer aan cocktails en warme chocolademelk.

Extract van koffie in plaats van inkt

De Ripple Maker is een soort inkjet-printer met 3d-mechanismen. In plaats van inkt wordt koffie-extract gebruikt. Meshulam: 'Het beïnvloedt in het geval van koffie niet de smaak van de drank. Bij cocktails en chocolademelk wel, maar zeker in het geval van cocktails kan het dienen als smaakversterker.'

Foto's via wi-fi

De Ripple Maker zorgt voor diverse soorten latte-art en is uitgerust met wi-fi. 'Ondernemers kunnen dus vrij eenvoudig hun eigen foto's, logo's of wat dan ook versturen naar de machine.' Volgens Meshulam zijn het vooral hotels die met logo's of een boodschap 'een beleving creëren bij gasten.'

Abonnement

Een Ripple maker kost €2000 aanschaf en werkt met een jaarabonnement van €1200. 'Daarvoor krijg je de software, alle ondersteuning en maandelijks geüpdate content', aldus de co-founder. 'Dat zijn duizenden boodschappen, tekeningen, symbolen en dergelijke. Ontworpen door ons designteam.'