Ruim 1 procent groei fastfoodbranche in 2014

Ruim 1 procent groei fastfoodbranche in 2014

De fastfoodbranche groeit in 2014 naar verwachting met ruim 1 procent. ING Economisch Bureau denkt dat de stijgende lijn in de tweede helft van het vorige jaar kan worden doorgezet, zo blijkt uit de rapportage naar aanleiding van de eerste drie maanden van dit jaar.

'Juist bij snackbars nam de gemiddelde besteding per gast in 2013 iets toe', zo schrijft ING Economisch Bureau in haar kwartaalbericht.

IJssalons

'Daarentegen liepen de bestedingen per gast in ijssalons, shoarmazaken en pannenkoekenrestaurants iets terug.'

Slechte start

Door een slecht begin van het vorige jaar eindigde de afzet in de fastfoodbranche over 2013 op -1 procent.

De tweede helft was echter beter en ING Economisch Bureau verwacht dat die opgaande lijn in 2014 kan worden doorgezet.

Snackbars

Uit de gegevens van ING Economisch Bureau komt naar voren dat snackbars wekelijks gemiddeld door ruimt drie op de tien mensen worden bezocht.

Uit recent onderzoek van Beckers bleek dat van de gezinnen in Nederland de helft minimaal eens per week een snackmaaltijd eet. De argumenten daarvoor: gezellig, makkelijk en het is traditie.

Horeca

Voor de gehele horeca voorspelt ING Economisch Bureau in 2014 een omzetgroei van 0,5 procent.

Vooral de voorziene volumegroei in hotels en restaurants leidt tot stijging van het omzetvolume. Aan de dalende trend bij cafés komt nog geen eind.

Zachte winter

ING Economisch Bureau spreekt van een start van 2014 'die een stuk veelbelovender is voor de horeca dan een jaar terug'.

De redenen zijn een aanmerkelijke verbetering van het consumentenvertrouwen, toenemende koopkracht en de zachte winter.