Franchisenemers Golden Tulip hameren op vetorecht

Franchisenemers Golden Tulip hameren op vetorecht

De circa 50 franchised hotels van Golden Tulip hameren bij de bewindvoerders van de failliete keten op het vetorecht. In theorie kunnen de franchisers een stokje steken voor de verkoop van het merk aan overnamekandidaat Starwood Capital. Dat stelt Jennifer Westers van de Nederlandse Franchisees Council van Golden Tulip.

De franchisenemers van Golden Tulip maken zich grote zorgen nu de onzekerheid over de toekomst van het merk Golden Tulip voortduurt. Gisteren werd bekend dat het exclusiviteitscontract dat Starwood Capital heeft voor de overname van Golden Tulip met een week verlengd. Dat betekent dat Starwood meer tijd krijgt om de boekhouding van GT door te spitten.

Richtlijnen

De franchisers zullen zich niet zonder meer neerleggen bij de overname, zegt Jennifer Westers. ‘Men zal niet zomaar om ons heen kunnen.’ Westers doelt op het veto procedure artikel. Daarin staan de richtlijnen omtrent de overgang van de Golden Tulip-merken. De franchisenemers hebben sinds jaar en dag de mogelijkheid tot zo’n vetorecht.

Exploitatierisico

Westers: ‘Zodra meer dan 50 procent van de merknaam Golden Tulip in andere handen komt - en daarvan is sprake, GT wordt voor de volle honderd procent verkocht – moeten de franchisenemers worden gekend’. De oorsprong van deze bepaling is gelegen in het feit dat de franchisees en niet de Golden Tulip Franchise B.V. het exploitatierisico lopen met betrekking tot de respectievelijke hotels.

Golden Tulip, van oorsprong een franchise organisatie, is de laatste jaren echter ook zelf hotels gaan exploiteren. Dat zijn de veertien hotels waarover vorige maand faillissement is uitgesproken. De ongeveer 50 Nederlandse franchise hotels staan geheel los van dit faillissement.

Zorgen wereldwijd

Volgens Westers maken de franchisenemers zich steeds meer zorgen. ‘Ons belang is dat het sterke merk overeind blijft en dat de nieuwe eigenaar een partij is die het beste met ons voor heeft’. Behalve in Nederland zijn de paar honderd GT franchised hotels wereldwijd, verenigd in het Global Management Form van GT Franchisees zich zorgen, weet Westers. ‘Men wil duidelijkheid. Het allemaal zeer schadelijk, voor al die hotelbedrijven.

Meer Golden Tulip nieuws: