Exclusief onderzoek: toprestaurants massaal aan actieweken

Exclusief onderzoek: toprestaurants massaal aan actieweken

Bijna 90 procent van de toprestaurants neemt deel aan actieweken. Dining with the Stars en de Restaurant Week zijn daarbij veruit de meest favoriete actieweken. Dat en nog veel meer blijkt uit een exclusief onderzoek van Misset Horeca onder de honderd beste restaurants van Nederland.

Misset Horeca publiceert vrijdag 19 oktober de resultaten van een onderzoek over financiële situatie bij toprestaurants. Het onderzoek is gehouden onder de honderd beste restaurants van Nederland, gebaseerd op posities in de culinaire gidsen Michelin, Lekker en GaultMillau.

Een van de uitkomsten is dat 87 procent van de toprestaurants deelneemt aan actieweken. Dining with the Stars scoort met 31 procent het hoogst. Restaurant Week haalt 27 procent en Heerlijk10Daagse 18 procent. De Iens Dinerdagen zijn met 7 procent beduidend minder populair onder de topzaken.

De belangrijkste reden om deel te nemen aan actieweken is volgens de ondervraagde chefs het aanboren van een nieuwe gastenkring, al wordt daarbij in een aantal gevallen opgemerkt dat de opzet niet echt slaagt omdat gasten niet terugkeren.

Meedoen om het restaurant gevuld te krijgen, is ook een veelgehoord argument. Een derde reden voor deelname is het simpele feit dat de buren meedoen en dat het restaurant in kwestie dus ook wel moet.

Vrijdag 19 oktober in Misset Horeca een uitgebreid artikel over het exclusieve onderzoek.