Het lefloze gedrag bij het bedenken van horecaconcepten en het klakkeloos kopiëren van elkaar is volgens de designers Bart Vos van Maupertuus en Rob Wagemans van Concrete de laatste tijd aan de hand. Vos en Wagemans voerde een levendig debat samen met Michel Ruijrok van Estida en Luc Ticheler van Heineken.
En vooral de laatste, Ticheler, moest het regelmatig ontgelden in het debat. Debet daaraan waren Vos en Wagemans die meerdere malen de zwarte piet over de weinig authentieke concepten in de horeca in de schoenen schoven van Heineken.
Het debat begon met de stelling dat design over het hoogtepunt heen is. Vos: ‘Te vaak loop ik met een bal in mijn buik, zo van: wat moet ik nou met deze concepten’. Wagemans vult aan: ‘We zien te veel concessie-interieurs. Horecaondernemers willen van alles iets. Dat wordt nooit wat. Ze hebben gebrek aan lef’.
De aangevallen voelende Ticheler pareert bekwaam: ‘Ondernemers raken juist geïnspireerd door andere concepten en omgevingen. Daar maken ze dan weer hun eigen concept van’. ‘Jullie hebben angst’, klinkt het plotsklaps fel uit de mond van Wagemans in reactie op Ticheler. ‘Ach, de horeca wordt gemaakt door kijken en uitvoeren’, reageert Ticheler.
Volgens Wagemans wordt er te veel gejat bij het bedenken van nieuwe horecaconcepten. ‘In Groningen hebben ze ook een Envy (Envy is momenteel een van de populairste zaken in Amsterdam, red.). De menukaart is gekopieerd en het interieur is gejat. Je kunt veel overnemen, maar je kunt nooit je ziel kopiëren.’
Ook over de rol van a-merken in horecaconcepten vlogen de heren designers elkaar tot vermaak van de aanwezigen regelmatig in de haren. En weer was Heineken het mikpunt. ‘Ik kick niet op merken. Het heeft teveel te maken met jongens met stropdassen, zeg maar de sales- en marketingjongens’, aldus Bart Vos. ‘Voor ons is het juist een uitdaging om op een sexy manier gasten te betrekken bij ons product. Kijk naar de populaire tent Jimmy Woo waar we Heineken naar voren laten komen’, memoreert Ticheler. Vos countert: ‘Jimmy Woo zou ook een succes zijn geweest met een beugelfles’.
Volgens Wagemans zijn in de echt succesvolle tenten de a-merken naar de achtergrond gedrukt. ‘Onzin’, stelt Ticheler. ‘Naast Jimmy Woo zitten we bijvoorbeeld ook bij Odeon. Ook een zeer succesvolle zaak. Wagemans: ‘Het probleem van a-merken is dat ze niet subtiel willen zijn. Het zijn storende factoren in designs’.
Over de toekomst van horecaconcepten zijn de ontwerpers eenduidiger. Totaalconcepten blijven scoren. Ruigrok: ‘Er komen meer totaalconcepten. Nederland is meer toe aan dit soort type horeca. Verder komen er steeds betere ideeën. Denk aan de rol van nieuwe media. Via internet kunnen we een zaak in Australië bekijken. En wanneer die stoel of bank leuk is, dan passen we ‘m gewoon toe in ons concept.’