Heine’s bedrijf Moodmakers doet zo’n 60 designprojecten per jaar, van de Skyboxen van de Amsterdam Arena tot de kelder van Paradiso. De ontwerpen hebben gemeen dat ze duurzaam, modern en beheerst zijn. Een van de laatste projecten is restaurant Ripassa in Bilthoven. Een zaak waar volgens Heine niet te hoog van de toren wordt geblazen, maar waar het horecaproduct wel klopt als een bus. Net als bij Onasis in Amsterdam.
Opvallend statement van de jonge ontwerper: een mooi interieur is geen garantie voor succes. 'Succes hangt niet af van de hoeveelheid verkoop, maar van de efficiency en de inkoop. Met een goede routing waarmee je een medewerker uit kunt sparen, verdien je meer dan met een mooi uithangbord.' Horeca anno 2008 moet volgens Heine vooral zijn wat het pretendeert te zijn. Niet meer, niet minder. Dus focust Heine in zijn ontwerpen op de positie van de bar en op de keukenrouting.
Toch nog een paar designtips van de meester:
»zorg voor spannende contrasten: hout tegenover kunststof, gelikt staal t.o. verroest ijzer, zachte stoffen t.o. steriel kunststof
»natuurlijke materialen
»gerecyclede materialen
»‘derdewereld’-materiaal in een modern jasje, zoals restmateriaal van bamboe in epoxyhars
»de bar altijd centraal, met overzicht over de hele zaak.
Meer nieuws van de Horecava: