Het concept DaSilva Leaftender omvat een theemachine met een assortiment biologische bladthee die vers wordt bereid, een shop-in-shop meubellijn, servies, displays en verpakkingen. Het concept is zeer geschikt voor ontbijtruimtes van hotels, congrescentra, catering en zelfbedieningsrestaurants.
Juryvoorzitter Karel de Vos: ‘Het is een vernieuwend concept rond het product thee, dat flink in opmars is. Professioneel uitgevoerd, met kwaliteitsthee in de hoofdrol en niet in een bijrol zoals bij koffiemachines die ook heet water produceren’.
De overall winnaar komt uit de nieuwe categorie Concepts & Co-Creation. Bij Food & Beverage ging de award naar de duurzame koolzaadolie Brassica. Een product van 120 telers in Oost-Nederland die zich verenigd hebben in Colzaco. Brassica is een alternatief voor olijfolie en zonnebloemolie en bevat heel weinig verzadigde vetzuren.
De Cocobo gooide de hoogste ogen bij Interior & Design. Dit varende terrasvlot met fluistermotor is een aanvulling op het terras en kan zeker omzetverhogend werken, aldus de jury. ‘Het is een aantrekkelijk middel om gasten naar je horecabedrijf te lokken.’
Bij Equipment & Services bleek OtouchO het winnende product. Het gaat om een draadloze touchscreen terminal waarmee de gast de menukaart bekijkt, de ober oproept, direct bestelt en toegang krijgt tot entertainment en bedrijfspresentaties. OtouchO werkt via internet en is aan te sluiten op een kassasysteem.
Alle genomineerde innovaties zijn te zien op de wereld INNOVEER! Bij de 145 inzendingen van de Horecava Innovation Award waren veel producten die duurzaam, biologisch of gezond zijn. De jury bestaat uit deskundigen, vakjournalisten en horecaondernemers.