‘82 procent van de reserveringen wordt geannuleerd nadat we een mail hebben gestuurd met de vraag of ze vooraf willen betalen’, vertelt Bert van Buschbach van De Compagnon in Amsterdam in een blog, die hij tijdens de Restaurant Week (van 28 augustus tot en met 5 september) schrijft op AstridsTaste.com.
‘Dat vind ik wel erg veel’, aldus de restaurateur. ‘Daarna komen die tafels wel weer vol, maar het is toch wel een hoog percentage. Wat me ook opvalt, is dat er heel veel annuleringen te zien zijn op het Twitteraccount van DiningCity. Ik weet niet of ze die tweets meerdere keren versturen, maar zo gaat het wel erg hard met die annuleringen.’
Proef na gesprek met DiningCity
De chef met het hart op de tong liet de afgelopen edities verstek gaan, omdat hij met name de vele no shows en annuleringen tijdens de actieweek zat was. In een gesprek met DiningCity werd Van Buschbach uitgedaagd een oplossing te bedenken. AstridsTaste.com vroeg hem zijn ervaringen te delen in een (vrijwel) dagelijkse blog.
Deze editie van de Restaurant Week voegt hij de daad bij het woord: als enige deelnemende restaurateur laat hij gasten vooraf betalen. Bij wijze vanproef. Uiterlijk zeven dagen vooraf moet de menuprijs van 27,50 euro zijn betaald.
Extra besteding extreem laag
In zijn eerste blog bespreekt hij zijn ervaringen na de eerste avond. Van Buschbach schrijft: ‘Op één tafel na is iedereen gekomen, ondanks dat er vooraf is betaald. Die mensen gaan we bellen om te vragen wat er aan de hand was.’
Wat hem verder is opgevallen: de extreem lage besteding. ‘We moeten het nog even goed nakijken, maar bij veel tafels was de extra besteding bovenop de menuprijs maar ongeveer 10 euro en dat is erg laag. We hebben bijvoorbeeld weinig extra gangen verkocht.’
Vooraf betalen zorgt voor betere sfeer
Van Buschbach prijst de sfeer tijdens de eerste avond. ‘Die was goed en iedereen was aardig. Ik denk dat dit komt omdat de mensen vooraf moeten betalen. De gasten die hier zitten, willen hier graag eten want ze hebben vooraf betaald. Ze zijn dus aardig en dat is ook leuk voor de bediening, want die hebben wel een anders meegemaakt tijdens de Restaurant Week.’
Zwarte handschoenen overdreven
Tot slot vermeldt de chef in zijn blog nog iets over het gedrag van sommige gasten. ‘Wel leuk om te zien dat mensen een mening hebben. Vanavond waren er gasten die vonden de zwarte handschoenen van de bediening overdreven. Die gebruiken we bij het indekken van het bestek en het inzetten van de warme borden. Die mensen zeiden bij het weggaan dat ze hartstikke goed hadden gegeten, maar dat ze nooi meer kwamen omdat we zo overdreven deden.’
‘Je kunt het ook niet iedereen naar de zin maken’, besluit Van Buschbach.
Foto: website restaurant De Compagnon