Koud weer verhoogt risico op ratten

Koud weer verhoogt risico op ratten

Met het koude weer neemt de kans op een ongedierteplaag in spouwmuren, kelder of kruipruimte van bedrijfspanden toe. Volgens onderzoek veroorzaken ratten, zeker in horecabedrijven, de grootste overlast.

Een rattenplaag is de meest verwoestende ongedierteplaag bij bedrijven. Dat is een van de belangrijkste conclusies in een grootschalig internationaal onderzoek van ongediertebestrijder Rentokil onder ruim duizend bedrijven wereldwijd. Een dergelijke plaag veroorzaakt schade aan apparatuur en verhoogt onderhouds- en reparatiekosten.

In hetzelfde onderzoek blijkt dat bedrijven met een rattenbesmetting gemiddeld €19.800 euro per jaar besteden om problemen met ratten op te lossen en de schade die ze veroorzaakt hebben, te herstellen.

Acht werkdagen

Zonder preventie komen rattenplagen gemiddeld eens in de vijftien maanden voor. Vooral voor bedrijven die voedsel bereiden of verkopen, blijkt het voorkomen van een rattenplaag een grote uitdaging.

Terwijl bij 36 procent van de non-foodbedrijven een uitbraak geen impact had op de continuïteit van de business, was slechts elf procent van de bedrijven die omgaan met voeding in staat om de business zonder problemen voort te zetten. Foodbedrijven verliezen hieraan gemiddeld acht werkdagen, waar non-foodbedrijven gemiddeld slechts twee werkdagen verliezen.

Sterk en veelzijdig

‘Ratten zijn extreem sterk en veelzijdig. Dit maakt een plaag lastig te bestrijden en te voorkomen als je weinig kennis hebt over de leefwijze van deze dieren. Ratten zijn in staat om door vrijwel alles heen te knagen en zich door kleine openingen te persen. Onroerend goed, voorraden en meubilair zijn daar zeer gevoelig voor’, zegt Nicole van Veldhuizen, marketing directeur van Rentokil Nederland.

‘Met eenvoudige maatregelen kun je de kans op een rattenplaag flink verkleinen. Verwijder voedselbronnen en voorkom dat ratten toegang krijgen tot schuilplaatsen. In het geval van een plaag is het zaak snel te handelen en een bestrijdingsexpert in de hand te nemen.’