Negen van de tien respondenten acht hotels niet altijd toegankelijk. Hierbij gaat het om ontoegankelijkheid in de breedste zin van het woord. Denk aan een entree met een hoge drempel, het ontbreken van een gehandicaptentoilet of een toegangsverbod voor geleidehonden.
Geweigerd bij medische voorzieningen
Geleidehondenbazen worden vanwege hun hond het vaakst geweigerd bij medische voorzieningen, gevolgd door hotels. Bij 40 procent van de weigeringen is een misverstand de oorzaak. Om deze misverstanden de wereld uit te helpen, geven KNGF-ambassadeurs met geleidehond voorlichting door het hele land over de functie van de honden. Zo waren zij bijvoorbeeld te gast bij de Hogere Hotelschool in Amsterdam en in Den Haag. Ondernemers die de toegankelijkheid voor geleidehonden willen benadrukken kunnen kosteloos een welkomststicker opvragen bij KNGF Geleidehonden via info@geleidehond.nl.
Toegankelijkheid horeca
Alle gebouwen, waaronder horeca en winkels, openbaar vervoer en ook websites moeten toegankelijk worden voor mensen met een handicap. Bedrijven kunnen geleidelijk beginnen met eenvoudige aanpassingen. Dat heeft de Tweede Kamer begin dit jaar besloten. Deze VN-wet is uitgebreid met ‘goederen en diensten’, waaronder volgens KNGF, ook het toelaten van geleidehonden en assistentiehonden valt. 'Personen die worden geassisteerd door een geleidehond mogen dus niet meer worden geweigerd.'
Hygiënecode
Ook is in de nieuwe hygienecode is een paragraaf opgenomen over hulphonden. Nu mogen hulphonden wel worden toegelaten in horecabedrijven en dus ook in restaurants. ‘Aangezien het vraagstuk ‘Mag ik nou wel of niet een hulphond toelaten van de NVWA?’ in de praktijk tot verwarring kon leiden, hebben we deze regel nu extra benadrukt’, zegt KHN-woordvoerder Joris Prinssen. ‘Maar in de hygiënecode voor de horeca van 2007 stond ook al vermeld dat hulphonden altijd mogen worden toegelaten, mits zij niet in de bereidingsruimte komen. Dus nieuw is het niet.’