Karel V rondt renovatie af en lanceert f&b-concept

Karel V rondt renovatie af en lanceert f&b-concept

Grand hotel Karel V in Utrecht heeft deze week officieel hele reeks renovaties afgerond die in totaal ruim twee jaar heeft geduurd. Ook lanceert het hotel een nieuw label voor de restaurants en meetings: Karel 5.

‘We wilden het wat moderner, maar we willen ook niet te ver weg van de naam die we sinds 1999 hebben opgebouwd’, zegt directeur Toon Naber over de keuze om in dat nieuwe f&b concept Karel 5 met een cijfer te schrijven.

Met Karel 5 legt Karel V extra focus op de culinaire mogelijkheden binnen het hotel. In alle 13 vergaderzalen kunnen gerechten worden geserveerd vanuit zowel de bistro of vanuit het gastronomisch restaurant. De ondertitel van Karel 5 is dan ook gastro, bistro & meetings.

Bistro

Goeie Louisa heet nu ook nadrukkelijk bistro en geen brasserie meer. Ook verhuisde een van de twee eetzalen van de bistro naar wat  voorheen een vergaderzaal was, maar die helemaal is gerenoveerd in de zelfde oude kloosterstijl als de primaire eetzaal - inclusief vloertegels uit een oud klooser in Frankrijk. Waar voorheen die tweede eetzaal zat, huist nu de hotelbar, die eerst in de kelder zat. Dat was volgens Naber een wat ongelukkige plek. ‘We zijn heel blij dat de eigenaren en aandeelhouders ons de ruimte hebben gegeven te verbouwen.’

In 2014 begon de grootscheepse renovatie met de kamers in de Napoleontische vleugel. Daarna volgden de zalen, het gastronomisch restaurant, terrassen en nu als laatste de bistro.

Nieuwe huisstijl

De nieuwe huisstijl van het restaurant en de bistro kent een strak design en een sterk logo met 70 herkenbare iconen. Men bleef bij het kiezen van de naam dicht bij zichzelf en veranderde slechts één letter.

Hiermee wordt een brug geslagen van de historie die het gebouw meebrengt naar de moderne faciliteiten en gastronomische mogelijkheden. ‘Een gebouw met een historie die teruggaat naar de 14e eeuw moet je met respect behandelen.’

Wat niet betekent dat er geen moderne snufjes te vinden zijn. Zo werd de luchtbehandeling in het restaurant fraai weggewerkt achter klassiek ogende plafondpanelen en zijn de zalen voorzien van schermen waarnaar gestreamd of gecast kan worden vanaf laptop of ander mobiel device.

Om de aftrap van Karel 5 op te luisteren, serveerde chef de cuisine Vito Reekers en zijn brigade een lunch met klassiekers van zijn kaar, waarbij elke gang in een andere ruimte werd geserveerd. Uiteraard selecteerde maître-sommelier Johan Kragtwijk passende wijnen.

Michelin

‘We hebben een culinaire eer hoog te houden hier’, vindt Naber. ‘We hebben 7 jaar als enige Utrechtse restaurant een Michelinster mogen dragen en het is zonde dat een stad als Utrecht geen ster heeft. Maar ik heb goede hoop voor december. We zijn verschillende keren bezocht door inspecteurs, waaronder hoofdinspecteur Werner Loens.’

Grand Hotel Karel V staat met een omzet van 9,3 miljoen euro op plek 87 in de Misset Horeca Top 100 Grootste Bedrijven en Merken.

Bekijk hieronder een filmpje over het nieuwe Karel 5:

https://youtu.be/Pif6FJBQK4A