De Hollandsche Tuyn heeft na de Cafetaria Top 100 veel aan marketing gedaan. Jeroen van Oss: ‘We hebben banners opgehangen, een stoepbord en een piaggio voor de deur gezet waar we leuke acties aan verbonden.’ Al die inspanning heeft zeker effect gehad. ‘Heel veel aanloop, ongekend. En van iedereen kregen we reacties. Zelfs als ik ’s avonds in een stad een biertje dronk, kwamen er mensen naar me toe om me te feliciteren. Dat waren mensen die ik eerder nooit sprak.’
‘We hebben vorig jaar 25 procent geplust'
Ook in de zaak is het flink druk geweest na de top-100. ‘We hebben vorig jaar 25 procent geplust. Dat had ook wel met de verbouwing te maken. En de eerste twee maanden van dit jaar lopen we ook weer voor op de eerste twee maanden van vorig jaar.’ Björn van Oss: ‘Als je zo hoog bent geëindigd, verwachten mensen ook wat. Maar het is allemaal goed verlopen. We hebben extra personeel ingezet, zijn ’s ochtends eerder begonnen. We moesten even doorpakken, zorgen dat de mise-en-place klaarstond. We zijn nog kritischer te werk gegaan, denk ik. ‘We staan nu in de schijnwerpers’, zeiden we tegen elkaar. De eerste paar maanden zijn er ook heel veel collega’s komen kijken.’ De Hollandsche Tuyn werd in 2010 gestart door Jeroen, Björn en hun ouders. Begin 2016 namen de broers de zaak over. Ze besloten meteen te verbouwen. Het bedrijf moest één geheel worden, vertelt Jeroen. ‘Voorheen zat de cafetaria beneden en het restaurant boven. Dat was best onduidelijk voor de gasten. Daarom hebben we vorig jaar de keuze gemaakt voor Eetwinkel én een flinke verbouwing om zo het concept duidelijker te maken. We hanteren één kaart en overal kun je hetzelfde eten.’
Met stip op nummer 4 in de Cafetaria Top 100
In maart 2016 heropende de zaak als Eetwinkel en de broers kregen al snel erkenning. Björn: ‘Met de vierde plek in de Cafetaria Top 100 hebben we zeker een statement gemaakt en laten zien wie we zijn: een luxe cafetaria met veel meer dan alleen friet en een snackje, maar wel laagdrempelig.’ De broers droomden al een tijdje van de Cafetaria Top 100. ‘We vonden het interessant en keken best wel op tegen cafetaria’s die hoog scoorden. Die bedrijven waren voor ons een voorbeeld. We zijn ook vaak gaan kijken bij deelnemers, bijvoorbeeld bij De Vergulden Èrpel in Waalwijk en bij Eethuis Van Holst in Dongen. Na de verbouwing vonden we dat we klaar waren om mee te doen. De competitie leefde echt binnen het team. We hebben verteld dat we ons gingen inschrijven en lieten daarbij zien wat er van ons werd verwacht. Eigenlijk doen we niets anders dan normaal, maar we moeten wel extra scherp zijn.’
'We doen gewoon weer mee aan de Cafetaria Top 100'
‘Eetwinkel stimuleert leden om mee te doen’, zegt René van den Heuvel, conceptmanager Eetwinkel bij Chefs Culinair Nederland. ‘We hebben met z’n allen de uitspraak gedaan dat iedereen meedoet.’ Björn: ‘Je wordt er ook beter van. Je krijgt punten mee waaraan je kunt werken, dat is ook mooi aan de top-100. Het is eigenlijk een test. We doen dit jaar ook weer mee.’ Jeroen: ‘In het rapport kwamen maar weinig dingen naar voren waar we aan moesten werken.’ Björn: ‘We hadden bijvoorbeeld geen handschoentjes aan bij het maken van salade. Nu letten we daar beter op.’ Van den Heuvel vult aan: ‘Waar Jeroen en Björn heel erg goed in zijn, is het gastheerschap. De mensen zeggen: ‘Voor je de deurkruk loslaat, klinkt er al een begroeting’. Friet en een hamburger kun je overal eten, maar het contact met de gast maakt het verschil. Deze twee vormen het gezicht van de zaak en maken lokaal het verschil door te zijn wie ze zijn’, aldus Van den Heuvel.
'We willen ook buiten meer versbeleving creëren'
Jeroen: ‘We zijn doorgegaan met waar we al mee bezig waren. We zijn niet anders gaan denken. Het is wel zo dat we, nu we met de aanpassingen binnen hoge ogen hebben gegooid, buiten ook veranderingen willen doorvoeren. Het terras sluit namelijk nog niet helemaal aan bij het interieur binnen, waar het gezellig en speels is ingericht. Buiten is het nog te strak, dus willen we zitjes maken van steigerhout. Ook willen we buiten meer versbeleving creëren.’ Het pand naast De Hollandsche Tuyn kwam onlangs vrij en Jeroen en Björn hebben het meteen gekocht. ‘Het pand van de buren komt maar één keer te koop, zeggen ze, dus die kans hebben we direct gegrepen. We konden het relatief goedkoop overnemen.’ Wat ze er precies mee gaan doen, is nog niet duidelijk. ‘Nu is het voor opslag, maar misschien dat we daar ooit een hippe cafetaria van maken met luxe friet en schepijs. En meer vers bereiden.’
Leestip: 5 toppers over de dagen na de Cafetaria Top 100
Jeroen: ‘Halve haantjes verkopen we nu ook, dat deden we voorheen niet. En we willen meer met verse, gestoomde groenten werken. Ik merk dat daar steeds meer vraag naar is. Een lekker frietje met gestoomde groenten. Dat lijkt me wel wat.’ Björn: ‘We hebben al een frietje pulled pork, in een diep bord met een bakje coleslaw en twee sauzen. Dan kun je er meer voor vragen. En als het lekker is, hoor je mensen niet over de prijs.’ Een ander voorbeeld is de Friet Teriyaki, verzonnen door Eetwinkel Polly in Bemmel. ‘Zo delen we wel vaker ideeën met collega’s, en met Polly kunnen we altijd superleuk sparren.’ Dat De Hollandsche Tuyn met stip op de vierde plek terechtkwam, was een uitzonderlijke prestatie. Toch had Jeroen er stiekem iets meer van verwacht. ‘Niet dat ik teleurgesteld was, maar als je dan toch bij de top-5 zit, wil je ook op nummer 1, 2 of 3 eindigen. Maar, zoals Edwin van Es (hoofdjurylid, red.) terecht opmerkte: Rome is ook niet in één dag gebouwd.’