A irBnB is in 10 jaar uitgegroeid tot een niet te negeren speler in de markt, met 4,5 miljoen accommodaties in 81.000 steden. In dat decennium hebben de hosts samen dik €33 miljard omgezet met ruim 300 miljoen boekingen. En voor de toekomst denkt het bedrijf groot. Over 10 jaar wil AirBnB een miljard gasten per jaar onderbrengen.
Om dat te bereiken sloot de organisatie begin februari een partnership met SiteMinder, het bedrijf achter The Channel Manager dat met ruim 28.000 aangesloten hotels in 160 landen en ruim 23 miljoen boekingen per jaar een grote speler is. SiteMinder op zijn beurt heeft weer partnerships met onder meer Booking.com. ‘Boetiekhotels en bed & breakfasts gebruiken ons platform al heel lang’, zegt Cameron Houser, AirBnB’s program manager Hotels. ‘Dat deden ze altijd op dezelfde wijze als hosts met maar één kamer. Met deze nieuwe functionaliteit willen we de gebruiksvriendelijkheid voor professionele kleinschalige accommodaties verbeteren.’
Hotels die klant zijn bij SiteMinder kunnen AirBnB laten toevoegen als online channel, en zo ook realtime prijzen, beschikbaarheid en boekingen beheren via een koppeling met hun PMS. De kamers worden dan in het aanbod van AirBnB getoond.
AirBnB zegt dat het (boetiek)hotels en b&b’s een fee van tussen de 3 en 5 procent gaat rekenen, en dat er geen contracten hoeven worden getekend of rate parity-afspraken zijn. AirBnB handelt, net als voor ‘gewone’ accommodaties op de site de betaling af. Hiermee is het platform een aantrekkelijk alternatief voor kleine hotels en b&b’s: de commissie is vijf keer lager dan bij een OTA als Booking.com en de hotelier behoudt meer controle. Ook krijgen ze zo toegang tot een krachtig, veelgebruikt en wereldwijd actief distributiekanaal.
Loyaliteitsprogramma
Later dit jaar wordt een loyaliteitsprogramma gelanceerd. Voor gewaardeerde hosts was er al het Superhost-programma, waarin 400.000 verhuurders wereldwijd voordelen krijgen. Die worden verder uitgebreid met onder meer de mogelijkheid van een aangepaste url, betere vindbaarheid, bonussen en korting op slimme producten.
Hiernaast worden 10.000 gasten uitgenodigd om later dit jaar aan een pilot van het Superguest-programma deel te nemen. Later wordt het programma voor meer gasten beschikbaar. Details zijn nog niet bekend, maar het lijkt veel op een loyaliteitsprogramma van een hotelketen.
Nieuwe accommodatietypes
Naast de drie bestaande accommodatietypes – gedeelde kamer, privékamer en gehele woning – hanteert AirBnB vanaf nu nog vier types: vakantiehuisje, unieke ruimte, boetiek en bed & breakfast. Dit om zowel verhuurders de kans te geven zich beter te profileren en gasten beter van dienst te zijn bij het zoeken. Daarnaast lanceert de site nieuwe categorieën, of ‘collections’ – een term geleend uit hoteljargon. Die collections rangschikken de geboden accommodaties op gebruiksdoel, zo zijn nu al de collections AirBnB voor Werk en AirBnB voor Families gelanceerd, later dit jaar gevolgd door AirBnB voor Bruiloften, Huwelijksreizen, Groepsvakanties, Diners en voor ‘Sociaal verblijf’, bij bijvoorbeeld een yogaleraar of artiest.
Net een hotel
Ook is inmiddels AirBnB Plus gelanceerd, met nu 2000 topsegmentaccommodaties in 13 steden die aan 100 verschillende criteria moeten voldoen en waar de gemiddelde prijs €200 is, tegenover gemiddeld €100 bij ‘gewone’ accommodaties. Tegen het eind van het jaar wil de online marktplaats 75.000 accommodaties in meer dan 50 steden binnen AirBnB Plus hebben. Onder die criteria zaken als: aanwezige amenities, geen persoonlijke items van de verhuurder of beschadigingen in de badkamer, 2 sets zachte handdoeken, een strijkplank, een keuken met alle benodigde potten en pannen en een schone koelkast zonder vlekken of beschadigingen.
Samenvattend: AirBnB biedt straks kamers in hotels, het biedt kamers die niet in een hotel zitten maar wel aan dezelfde criteria moeten voldoen als luxe hotelkamers, het biedt ruimtes voor bruiloften, diners en om te werken. Het heeft een loyaliteitsprogramma en een PMS-koppeling. Het doet alles wat een gemiddeld hotel ook doet, maar dan zonder te hoeven letten op wetten en regels waar een hotel wel aan moet voldoen aangaande veiligheid, arbeidsomstandigheden en belastingen.